Ayla (2010)

Duitsland

geregisseerd door Su Turhan
met Pegah Ferydoni, Mehdi Moinzadeh en Saskia Vester

De 25-jarige Turkse Ayla heeft zich door haar zelfgekozen levenswijze vervreemd van haar familie. Als ze Ayhan leert kennen, wordt de kleuterjuf halsoverkop verliefd op deze knappe fotograaf. Het lijkt bijna dat haar geluk compleet is, tot Ayla door de moeder van een kleuter om hulp gevraagd wordt. Moeder Hatice wil zich laten scheiden van haar man en deze wil haar familie daarvoor laten boeten. En uitgerekend Ayhan, Hatices broer, krijgt de opdracht om de eer van de familie te herstellen...

Uitstekende Duitste film over de Turkse gemeenschap bij onze oosterburen.
De mooie Pegah Ferydoni speelt een Turkse maar is geboren in Iran. Verder een prima film met als thema de Turkse bloedwraak.

3 juni 20:15 - 21:40 ARTE Aanrader

Is het verloop niet echt goed filmisch in elkaar gestoken, het thema is best interessant.
Godsdienstige en sociaal culturele tegenstellingen binnen de familie - hier de rechten van de vrouw tov die van de man - zijn dit trouwens steeds.
Goede film die m.i. enigszins beter had kunnen uitgewerkt worden. Zo vond ik de twee beroepen van het hoofdpersonage al te tegenstellend en niet voor de hand liggend. Ook de houding en reacties van Ayla zijn soms weinig aanvaardbaar.