• 8.302.685 stemmen

Chou Tou Xiao Zi (1972)

Actie / Komedie | 88 minuten

Genre: Actie / Komedie

Alternatieve titels: Filthy Guy / Return of Secret Rivals / Emperor of the Filthy Guy

Oorsprong: Taiwan

Geregisseerd door: Kuang Hui

Met onder meer: Carter Wong en Dean Shek

IMDb beoordeling: 5,1 (75)

Oorspronkelijke taal: Kantonees

Plot Chou Tou Xiao Zi

"The servant becomes the martial arts master"

In het oude China tijdens de Yuen Dynastie leeft een arme wees. De mensen in zijn buurt noemen hem 'de afstotelijke', want zijn gezicht is verminkt door brandwonden die hij in zijn jeugd opliep. Hij is de bediende van Kungfu-expert Chan Yau Leung, de zoon van landheer CHan. Hierdoor heeft hij zelf ook aardig wat staaltjes van deze vechtkunst geleerd. Chan Yau Leung is jong en eerzuchtig. Als hij koning wordt en te horen krijgt dat er een profetie bestaat dat 'een afstotelijke' hem zal vervangen, is zijn bediende diens leven niet meer zeker.

imageimage

avatar van Baggerman

Baggerman

Ooit op een tripje naar Gent uit de bakken voor 1 euro gevist. Meer is deze film, of eigenlijk deze copy, ook niet waard! Enorm slechte VHS-beeldkwaliteit en behoorlijke randen zijn van de film afgeknipt.

Wat het extra punt nog vergoeielijkt is de hilarische Engelse dub. Ik zou zweren en weet ook bijna zeker dat de hoofdpersoon Smeerpoets (Sammo Hung) is gedubd door Monthy Python Michael Palin en dat andere karakters zijn gedubd door Eric Idle en waarschijnlijk ook nog andere Pythons. Dit maakt deze film (of eigenlijk deze versie) zó fout dat deze weer grappig wordt!

Verder is het ook geinig om Sammo Hung in één van zijn eerste rollen aan het werk te zien.

De kungfu in de film ziet er bijna plichtmatig uit en is niet bijzonder. Verder een enorm lachwekkende ontwikkeling waarin twee vrouwen zich 'verkleden' als man en waarbij niemand dat ziet?? Zelfs een blinde zou dit nog zien! Deze verwikkeling MOET wel een inspiratiebon zijn voor de stenigings-scène in 'The Life of Brian' ALS ik tenminste gelijk heb en deze film halverwege de jaren zeventig is gedubd door enkele Monthy Python leden?