Basta Che Non Si Sappia in Giro!... (1976)

Italië

geregisseerd door Luigi Comencini, Nanni Loy en Luigi Magni
met Nino Manfredi, Monica Vitti en Johnny Dorelli

Een drieluik van erotisch getinte komedies. Het eerste verhaal, “La Maccina dell'Amore”, gaat over een typiste die een pornoscript moet uittikken en zich identificeert met de hoofdrol uit het scenario. In deel twee, “Il Superiore”, protesteren gevangenen tegen het gebrek aan vrouwen. In het finaal segment “L'Equivoco” ziet een manager een verkoopstertje aan voor een prostituee.

Nog geen stemmen voor een episodenfilm met Dorelli, Manfredi en Vitti door Comencini, Loy en Magni?
Het eerste deel van Loy gaat over Dorelli , een schrijver van driestuiverromannetjes- zeker geen porno- die zo'n vodje tot script wil bewerken, hij huurt hiervoor secretaresse Vitti in om de boel uit te tikken. De witten boordenproletarische Vitti, ongelukkig vrijgezel en eenzaam in de grootstad, identificeert zich niet alleen met de heldin, maar identificeert Dorelli met de held, met alle gevolgen van dien..ontstaat hier wellicht een romance? Zoals u ziet wordt hier een de neo-realisten zo dierbaar archetype- dat van de uitgebuite typiste- weer opgevist, niet verwonderlijk gezien de scenaristen Age/Scarpelli.
In het tweede deel van Magni worden we geconfronteerd met zowel de gay als de red scare uit de seventies, waarin het leek alsof er vooral in de verdorven grootsteden geen donker holletje of gaatje meer te vinden was waar je geen homo of terrorist kon aantreffen, en de brave burgers smeekten de autoriteiten om deze vreselijke plaag te beeindigen.
Misschien te laat voor cipier Manfredi, die hier dreigt te worden gesodomiseerd en dus eerloos gemaakt door sexueel uitgehongerde terroristen, onder wie we oa. Mezzogiorno herkennen. Banfi speelt hier de gevangenisdirecteur.
Het derde deel was het grappigst en gaat over de kansloze single Manfredi die thuis niets beter weet dan modelscheepjes te bouwen en af en toe een hoertje te bestellen. Soms bezoekt hij de bibliotheek en neemt geleende boeken nooit terug, zodat ze daar de al even eenzame en kansloze bibliothecaresse Vitti- hier uitgerust met dikke jampotglazen- sturen om hem tot de orde te roepen.
U raadt het al: Vitti belt bij Manfredi aan op het moment dat hij net zijn bestelde hoertje verwachtte...wat dan aanleiding is tot allerlei hilarische situaties, zeker de moeite om te zien.