Di Che Segno Sei? (1975)

Italië

geregisseerd door Sergio Corbucci
met Adriano Celentano, Renato Pozzetto en Alberto Sordi

Een humoristische anthologie in vier segmenten. Loods Dante Bompazzi ontdekt dat hij van geslacht moet veranderen door een foutje van een chirurg. Marietta vindt Alfredo als partner voor een danswedstrijd. Basilio is een gekwelde metselaar, die met allerlei problemen te maken krijgt. Nando Moriconi is een stoere bewaker op een fiets die overijverig is, waardoor hij in een lastig parket geraakt.

Er bestaan er veel van : seventies episodenkomedies all'Italiana ...meestal omnibi van verschillende regisseurs, hier deed Corbucci het zelf. Diens hand is hier afwezig, en zo hoort het ook in een genre dat slechts draait om de gekende protagonisten die hun gekende ding doen in door vaste scenaristen op het lijf geschreven rollen.
In de eerste episode ontmoeten we dus een zoveelste Fantozzi variant van Villaggio in een segment dat echt te debiel voor woorden is, en dan ook werd geschreven door B. Corbucci met zijn komisch ook al niet zo onderlegde broer. Veruit het zwakste segment, over Villaggio als loods die denkt dat hij een vrouw wordt zodat we op hem in drag worden getracteerd en wat idiote fantasy sequenties. Zelfs beneden mijn peil, dit.
Tweede episode is geschreven door Castellano/ Pipolo, dus dan moet Celentano wel in de buurt zijn, niet ? Klopt, hij is gememoreerde Alfredo die een dansmarathon houdt met als partner wijlen Melato. Ze tapdansen zelfs op het eind als encore...oh wacht : dat waren body doubles. Nog het meest de moeite vanwege Carati in een bijrolletje als dansrivale van de 2 sterren.
Derde deel is geknipt voor Pozzetto als communistische arbeijer en verwoed fietser, die de klassenstrijd mag uitvechten met graaf Salce en gravin Ralli , MILFY als hell. Dit naar aanleiding van een pakje sigaretten.
Het vierde en beste deel is dat met Sordi, geschreven allicht door Sonego. Waar die fiets in godesnaam vandaan komt weet ik niet, in mijn tijd heette zoiets een motor...die ik ook op de poster meen te ontwaren. . Waar Nando M. vandaan komt lijkt me wel duidelijk : een variant op Sordi's personage in un americano a Roma. Sordi wat te oud hiervoor misschien, maar toch nog vermakelijk als overijverige bodyguard van een bedreigde industrieel, en rondbanjerend als die biker uit de village people.
Ik zei best maar kon beter minst slecht zeggen, dit is allemaal van een tamelijk bedroevende simpelheid die ik slechts weet te apprecieren als er veel met sleaze, pies en poep wordt gesmeten...er daar ontbreekt het hier helaas aan.
Een officiële DVS release met onderschriften is er geloof ik niet, misschien wel een VHS. Anders fansubs to the rescue.