Samia (2000)

Frankrijk

geregisseerd door Philippe Faucon
met Lynda Benahouda, Mohamed Chaouch en Kheira Oualhaci

Leven in twee culturen tegelijk levert gegarandeerd conflicten op. Dat ontdekt ook Samia, een Franse tiener van Algerijnse afkomst. Ze is de zesde in een familie van acht kinderen, waar de tradities hoog in het vaandel staan. Thuis spreken ze Arabisch, eten ze Algerijns en leven ze volgens de regels van de Koran. Daarbuiten leven de kinderen - vooral de meisjes - in een geheel andere wereld. Wanneer de vader in het ziekenhuis wordt opgenomen, neemt de oudste broer de rol van gezinshoofd over, een taak die hij zeer serieus neemt. Met harde hand waakt hij over de deugdzaamheid van zijn zussen. Samia is echter een bijdehand en ondernemend meisje, dat niet van plan is de rest van haar leven in dienst van een man te stellen. Thuis is niet de enige plek waar Samia met geweld wordt geconfronteerd. Ook daarbuiten heeft ze dagelijks te maken met sociaal geweld, van racisme tot werkloosheid. Samia (Lynda Benahouda) is gedwongen zich tegen haar familie af te zetten, teneinde zelf beslissingen over haar leven te kunnen nemen.

Eerder korte film die toch overduidelijk maakt hoe een tweede generatie van immigranten zich kan afzetten tegen eigen cultuur en tradities, ondanks moeilijkheden die ze buitenshuis ondervinden maar die hun toch niet in de armen van hun ouders (en oudste broer) drijft.
Thema dat reeds dikwijls werd aangehaald op filmgebied, dat reëel is en vaak drastischer werd uitgesponnen.
Overtuigend acteerwerk van de zussen en grappig om zien hoe ze zich onderweg verkleden naar gelang hun bestemming. Doen ze wel overal, als het moet, denk ik.