Il Viale della Speranza (1953)

1 stem

Italië
Komedie / Drama

geregisseerd door Dino Risi
met Cosetta Greco, Liliana Bonfatti en Marcello Mastroianni

Drie dames logeren in een Romeins pension. Ze dromen alle drie van filmroem bij Cinecittà, het Italiaanse Hollywood. Alleen de enige artistiek gemotiveerde zal carrière maken, terwijl een tweede een rijke producent strikt. De derde dame verkiest toch haar verloofde in de provincie boven alles.

Wat zie ik, nog geen stemmen voor het FF debuut van Risi met een piepjonge Mastroianni en fotografie van Bava ?
Nog duidelijk in het neo-realisme gewortelde film die het a star is born motief maar weer eens ter hand neemt, in de vorm van de drie actrices Bonfatti, het provinciale trutje dat terug thuis gaat uithuilen, de bitchy Simoni die met de producent naar bed gaat, en de immer schattige en lieftallige Greco die wel doorbreekt en dan ook nog de ware liefde vindt bij de jonge cameraman Mastroianni, die niet geheel toevallig net als de echte cameraman hier Mario heet...en door een ander is gedubd ! Jazeker, zo onbekend was hij toen nog net, ik denk dat dit de laatste film is waar hij zichzelf niet in spreekt. Opmerkelijk is het optreden van nb de latere trashster Corrado Pani, minderjarig nog als zoon van een filmproducent.
De fotografie van Bava is natuurlijk zeer in orde, met warempel weer heel veel nadrukkelijke schaduwen en een merkwaardige somberte die niet geheel bij de film past. Het laatste shot van Greco in close up is magistraal.
Goede score van Salimbene.