• 8.520.617 stemmen

Genre: Komedie

Oorsprong: Oost-Duitsland

Geregisseerd door: Otto Holub

Met onder meer: Agnes Kraus, Wolfgang Penz en Fred Mahr

IMDb beoordeling: 7,0 (18)

Oorspronkelijke taal: Duits

Plot Viechereien

Als eigenares van een rasechte Franse bulldog, verzorgt Alma Krause haar kleine viervoetige lieveling uitstekend, want deze ligt haar bijzonder nauw aan haar hart. Als dierenartsweduwe neemt ze ook de problemen van de andere dieren en eigenaren ter harte. Van haar neef Heinz heeft Alma grote verwachtingen. Als toekomstige dierenarts heeft hij natuurlijk ook een sterke liefde voor dieren, maar hij voelt zich niet aangetrokken door de kleine dieren in zijn praktijk, welke ingebracht werden door zijn oom. Neen, hij wil werken en investeren in een groot runderbedrijf. Zijn tante probeert nu met een list om de ambachtelijke liefde voor kleine dieren op Heinz over te brengen.

image

Alma Krause

Dr. Otto Kröpelin

Heinz Rascher

Krischan Hahnemann

stinissen (crew films & series)

Viechereien kan ik eigenlijk niet onder de komedies ordenen , vond het meer een drama dat moeilijk opgang kwam om daarna als een nachtkaars uit te gaan.

avatar van Kuck-x

Kuck-x

Charmante komedie met de geweldige Agnes Kraus. Razend populair was ze kennelijk destijds in de DDR en dat is makkelijk te begrijpen als je films als deze ziet. Wat een heerlijke aanwezigheid heeft deze vrouw. Een mooie stem, een bijzondere (Berlijnse) intonatie en een natuurlijke flair.

Ook de andere rollen zijn goed bezet. Ze zorgen ervoor dat het verhaal goed uit de verf komt. Een eenvoudig verhaal, dat daarom lekker weg kijkt. Viechereien geeft een mooi beeld van een samenleving die zo anders was dan de onze en in een heleboel opzichten ook weer niet. Leuk ook om het Mecklenburgse Plattduuts weer eens te horen (nu vakantie aldaar er even niet inzit vanwege de pandemie), dat af en toe wel heel erg op Twents en Gronings lijkt.