La Polizia Sta a Guardare (1973)

Alternatieve titels: Ransom! Police Is Watching | Le Grand Kidnapping

Italië / Frankrijk
Misdaad / Actie

geregisseerd door Roberto Infascelli
met Enrico Maria Salerno, Lee J. Cobb en Jean Sorel

In Noord-Italië opereert een brutale bende kidnappers die erin slaagt uit de handen van het gerecht te blijven. Politieagent Jovine wordt aangesteld om de misdadigers op te sporen en door zijn onorthodoxe, harde aanpak boekt hij al snel resultaten. De bende ontvoert echter zijn zoontje. Koortsachtig zet hij zijn speurtocht voort.

Tamelijk plagiaat van la polizia ringrazia, waar Salerno ook al de held was. De thematiek is hetzelfde: de brave politiemensen worden tegengewerkt door humanitaire softies als onderzoeksrechter Sorel met zijn blabla over regels van strafprocesrecht en dergelijke politiek-correcte onzin. Gewoon liquideren, dat tuig. Dit is althans de mening van commissaris Cobb, die ermee nokt en de boel overlaat aan zijn opvolger Salerno (op het eind komt hij weer terug in een niet geheel onbelangrijke rol ). Deze tough guy komt echter in gewetensnood wanneer gebeurt wat u hierboven kunt lezen. Wel een beetje een staaltje van jezuieten-casuistiek, eigenlijk.
Ook de vigilante thematiek uit LPR komt weer aan bod, zij het dat we dit pas tegen het eind begrijpen. Overwegend clichematig dus, al is het opvallend dat de film niet in de grootstad maar provinciehol Brescia speelt. Qua geweld kan en wil de film zich niet meten aan Lenzi of Di Leo, is qua dosering en inhoud ook vergelijkbaar met LPR.
Het zal u niet verbazen dat de genoemde films ook dezelfde componist hebben, dwz Cipriani.