Peyzazh (2003)

Alternatieve titel: Landscape

Duitsland
Documentaire

geregisseerd door Sergey Loznitsa

In Peyzazh registreert de camera de gezichten van mensen. Ondertussen horen we hun verhalen - jong en oud. Ze vertellen over hun overlevingsdrang en over hun verdriet. Uiteindelijk arriveert een bus, een uur te laat. Precies de tijd die Loznitsa nodig had om zijn film te schieten.

Doet erg denken aan Chantal Akermans film D'est die ook vooral Russen toont die staan te wachten op het openbaar vervoer. Belangrijkste verschil is dat waar Akerman vooral tracks en dolly's gebruikt, er in deze film rigoureus gebruik wordt gemaakt van horizontale 360 graden pans.

Dat wil zeggen: die illusie wordt gewekt, feitelijk zitten er veel cuts in (gemaskeerd, zoals in Hitchcocks Rope door iemand die door het beeld loopt). Doordat alle shot steeds dezelfde rechtsdraaiende beweging hebben met grofweg dezelfde rotatiesnelheid, is een ruimtelijk continuïteit gecreëerd.

Een temporele continuïteit is bewerkstelligt met de geluidsband. De gesprekken die je hoort, over de leefomstandigheden, dronken echtgenoten en de bus die weer eens te laat is, zijn niet geheel afkomstig van de gefilmde omgevingen die in beeld zijn. Het geluid dienst als bindmiddel om een geheel te vormen, het geluid van een shot begint soms in een eerder shot, of loopt door in een volgend shot.

De enige uitzonderingen op deze formele structuur zijn het begin shot en de twee laatste shots die gefilmd zijn met een statische camera. Ook wanneer de bus eindelijk arriveert op het eind maakt de camera twee kleine bewegingen naar links, hetgeen het rumoer en het gedrang nog maar eens onderstreept.

Eigenlijk vond ik D'est mooier, maar dat komt waarschijnlijk doordat ik die eerder zag dan deze. In ieder geval is dit een filmmaker waar ik graag meer van ga zien.