Als de Adem Stokt (2010)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Barbara den Uyl

Zes adolescenten proberen in een groepstherapie onder leiding van Ilanda de Dood van het stotteren af te komen. De film volgt hen in die pogingen en ook in hun dagelijks leven: thuis, op school, op het werk, op straat. Ook hun ouders worden aan het woord gelaten over allerlei mogelijke oorzaken van stotteren, terwijl de stotteraars zelf hun licht opsteken bij de populaire stotteraarster/zangeres Miss Montreal, en bij Pieter Frijters, niet-regulier bestrijder van angsten en fobieën. De caleidoscopische blik biedt een tragikomisch beeld van stotteren: veel tragische momenten, maar ook veel om te lachen.

avatar van Jessen0wnt
Gister avond gekeken en weet niet precies hoe ik op deze documentaire moet reageren. Als ik mijn oordeel zou moeten afwegen op de personen waarover het gaat, dan zou het van mij een dikke voldoende krijgen. Respect voor de mensen, de docu laat goed zien dat het een zware kost is om te stotteren. Toch oordeel ik over het gehele aspect en dat vond ik toch vrij mager. Het is wel duidelijk waar het stotteren een klein beetje vandaan komt, en af en toe begint het ook wel een beetje ontroerend te worden maar het is niet erg persoonlijk. Het was het gewoon allemaal net niet. 2,5 sterren

avatar van SnakeDoc
Beroerd als je het zo erg hebt als sommigen uit deze documentaire.
Echt verschrikkelijk!