La Vida Útil (2010)

Alternatieve titel: A Useful Life

Uruguay / Spanje

geregisseerd door Federico Veiroj
met Jorge Jellinek, Manuel Martinez Carril en Paola Venditto

Jorge runt samen met manager Martinez een filmarchief. Hij krijgt echter te horen dat de sponsoren ermee ophouden en dat het dus niet meer mogelijk is het filmarchief open te houden. Jorge is in de veertig, woont nog steeds bij zijn ouders en werkt al vijfentwintig jaar in het filmarchief. De wereld om Jorge heen gaat door alsof er niks gebeurd is, maar hij weet niet wat hij verder moet.

avatar van Goldenskull
Zowel de poster als de film deden me ergens aan denken, maar ik weet een dag later nog steeds niet aan welke film.

De film begint met wat tekst, dat de film absoluut niet gebaseerd is op het leven van de twee heren van Cinematheque (zie namen acteurs, plotomschrijving). Het verhaal wordt uiterst droogjes verteld en Jorge speelt goed. Vida Útil is behoorlijk statisch gefilmd, met een enkel verdwaald tracking shot tussendoor, wat een goede keuze is in het verhaal van de zoekende Jorge. De hele film is aaneengeschakeld van shots die tegelijk veel- als nietszeggend zijn. Jorge zou allang in een midlife crisis moeten zitten, maar hij lijkt het zelf niet te beseffen.

Het is niet altijd even overtuigend en de film mist vooral een portie impact, maar slecht was het zeker niet. 3*