Parradox (2010)

Nederland
Documentaire
90 minuten / 55 minuten (ingekorte tv-versie)

geregisseerd door In-soo Radstake
met Pim de la Parra

Een documentaire over het leven van de controversiële filmmaker Pim de la Parra. In deze persoonlijke documentaire belicht regisseur In-Soo Radstake de veelzijdige cineast in een levensfase vol ingrijpende veranderingen. Centraal staan Films, Vrouwen, Ego en Geld - belangrijke thema’s voor de eigenzinnige De La Parra.

Men hoopt de docu tijdens het IDFA te kunnen presenteren.

PARADOX in premiere tijdens IDFA

Parradox, de documentaire van regisseur In-Soo Radstake (Made in Korea) over het bewogen leven een van de grootste filmpioniers van Nederland Pim de la Parra is door het IDFA (International Documentary Film Festival Amsterdam) geselecteerd voor zowel de IDFA Competition for First Appearance als voor de IDFA Competition for Dutch Documentary. Buiten deze secties, zal de film ook meedingen naar de IDFA publieksprijs. Het IDFA wordt gehouden van 17 tot 28 november 2010. Parradox beleeft tijdens IDFA zijn wereldpremière.

Parradox is een documentaire die de kijker meevoert door de wereld van het filmmaken van de jaren 60 tot de jaren 90. De film vertelt het verhaal van de “rise, fall en resurrection” van Pim de la Parra. De controversiële, geniale gek die vanaf de jaren 60 de Nederlandse film een gezicht gaf. Gedreven door geld, vrouwen en vooral filmgekte veranderde De La Parra de Nederlandse film. Acteurs, producenten, regisseurs en familieleden geven in de film hun ongezouten mening over enfant terrible Pim de la Parra. Willeke van Ammelrooy, Frans Bromet, Kitty Courbois, Paul Verhoeven, Erik de Bruyn, Thom Hoffman, Sylvia Kristel, Kennith Herdigein, Hugo Mesters sr., Paul Ruven, Nouchka van Brakel, Liz Snoying en Frans Weisz zijn enkele gezichten die in de documentaire verschijnen.

De legendarische Surinaams-Nederlandse filmpionier, is nog altijd een inspiratiebron voor velen. Hij produceerde en regisseerde talloze films (o.a. Blue Movie, Wan Pipel,) waarvan hij een groot deel maakte met zijn partner Wim Verstappen. Hij werkte samen met de Amerikaanse topregisseur Martin Scorsese, de bekende componist Bernard Herrmann, de Argentijnse Director of Photography Alejandro Agresti en vele anderen. In 1991 ontving De la Parra op het Nederlands Filmfestival de Speciale Juryprijs voor zijn gehele oeuvre en in 2008 kreeg hij de Gouden Kalf-speld als erkenning voor zijn pionierswerk voor de Nederlandse en Surinaamse film.

---------------------------------------------------------------------------

Hopelijk eind volgende week alvast een opwarmertje middels een video-interview dat ik recentelijk had over zijn carrière en films.

avatar van raymon
ik wil dit graag zien. Heb wel iets met La Parra. Vind zijn films over het algemeen beter dan die van Verstappen ook al heeft Verstappen ook zijn charme.

Heerlijke documentaire.

Grappig te zien dat Pim de hele film het filmmaken probeert te controleren. Het zijn dan ook juist de momenten waarin hem dit niet lukt, dat wat de film zo bijzonder maakt.

Wat een man!

Definitieve poster geplaatst en bioscoop releasedatum ingevoerd.

Geheel in stijl van de speelsheid waarmee de inmiddels bijna zeventigjarige filmmaker in het leven staat, is Parradox een vlot en pakkend geheel geworden, voorzien van een fijne vormgeving en sfeervolle, rake muziek. Niet alleen krijg je binnen anderhalf uur genoeg achtergrondinformatie over Pim als filmmaker - kracht bij gezet door vele filmfragmenten en interviews met onder meer Paul Verhoeven, Frans Weisz en Paul Ruven -, nog meer toont Radstake De la Parra zoals die zich - naar eigen zeggen in het begin van de film - niet wilde laten zien; kwetsbaar, openhartig en emotioneel.

Complete recensie

DVD-release (oorspronkelijk 26-04) uitgesteld ... wat ik zo links en rechts op vang kan het ook nog wel even gaan duren, helaas.

avatar van chiel
Zag m op tv en vond t niet geweldig hoor, misschien komt dat (weer) doordat ze een half uur eruit hebben geknipt...

avatar van Gastel
Geslaagde documentaire, mooi verteld.
Het geeft een eerlijk beeld van De La Parra, mooie kerel met ook een minder sympathieke kant. Daarnaast is alles mooi in beeld gebracht.