Per Amore, Solo per Amore (1993)

Italië
Drama / Romantiek

geregisseerd door Giovanni Veronesi
met Diego Abatantuono, Ugo Conti en Penélope Cruz

Jozef is een creatieve timmerman, een reiziger die naar Damascus en Rome wil, en ook een versierder die niet wil trouwen. Wanneer hij echter Maria ontmoet, wordt hij vreselijk verliefd op haar, trouwt met haar tegen de wil van haar familie en wordt een liefhebbende en begripvolle echtgenoot. Hij aanvaardt de situatie zonder vragen of twijfels omtrent haar maagdelijkheid en zwangerschap.

avatar van Mac Hammer Fan
In 1984 bekroond met 3 David di Donatello Awards en 1 Silver Ribbon Award. Daarnaast waren er nog 3 Nominaties.

Yep, onder andere voor beste scenario naar een boek van nb. regisseur Festa Campanile aan wie de film is opgedragen, en beste bijrol voor Haber en de ouwe Sandrelli. Het idee is overigens hier aan ontleend:
de geboorte van jezus gristus nu was aldus: want als Maria, zijn moeder, met Jozef ondertrouwd was, eer zij samengekomen waren,werd zij zwanger bevonden uit de heiligen geest.
Jozef nu, haar man, alzo hij rechtvaardig was, en hij haar niet wilde openbaarlijk te schande
maken, was van wil haar heimelijk te verlaten.
En alzo hij deze dingen in den zin had, ziet, de engel des heren verscheen hem in den droom,[i]
zeggende: jozef, gij zone davids ! wees niet bevreesd maria, uwe vrouw, tot u te nemen;[/i] want hetgeen in haar ontvangen is, dat is uit den heiligen geest;
......
jozef dan, opgewekt zijnde van den slaap, deed, gelijk de engel des heren hem bevolen had, en heeft zijn vrouw tot zich genomen;
en bekende haar niet, totdat zij dezen haar eerstgeboren zoon gebaard had, en zij heette zijn naam JEZUS.
Dit nu is de intrige van de film, die zich trouwens meer concentreert op de wederwaardigheden van vernoemde Jozef- gespeeld door Abatantuono- en zijn door Haber gespeelde buddy Socrates, een heiden die en passant zijn tong kwijtraakt door een stel Sicariërs, maar vreemd genoeg wel als voice-over optreedt. Van gene zijde waarschijnlijk. Sandrelli treedt op als eenzame huisvrouw die zich door de held laat bevredigen toen deze nog in zijn sex drugs en rock 'n roll periode zat, waar zijn ontmoeting met Maria- die eerst nog slechts 8 jaar is maar zal veranderen in een 19-jarige Penelope die ik wel zou willen bevlekken- een eind aan zal maken waarna hij een leven zal leiden naar de GEEST, niet naar het VLEES..
Het is natuurlijk een kerstfilm, en hoewel Zijne Heilgheid heeft verkondigd dat het hele gedoe met die stal enzo een broodje aap verhaal is, zijn er toch wat elementen uit de gekende verhalen tegen het eind overgenomen, de wederwaardigheden uit het begin zijn sowieso volslagen fictie en niet teruggaand op canonieke bronnen, zeg ik even voor de jongere lezertjes.
De film houdt tamelijk in het midden of die engel en die heilige geest echt zijn of gehallucineerd. Gelovigen zijn in staat om aan alles aanstoot te nemen dus ook aan dit brave filmpje, ze zijn bij dezen gewaarschuwd.
Geschoten in Tunesië met een score van Piovani.
Happy christmas and a merry new year !