Sobrenatural (1981)

Spanje
Horror

geregisseerd door Eugenio Martín
met Cristina Galbó, Máximo Valverde en Ramón Lillo

Een vrouw is getrouwd met een wrede en autoritaire man. Ze besluit de echtelijke woning en de stad te verlaten en ergens anders te gaan wonen. Wanneer haar man er achter komt wat haar nieuwe adres is, gaat hij haar achterna, maar komt om in een vreselijk auto-ongeval. Later keert de vrouw terug naar de echtelijke woning, maar daar begint ze de aanwezigheid van haar overleden echtgenoot te voelen, met verschrikkelijke gevolgen...

Hij bestaat blijkbaar nog : Eugenio Martin...al bijna 20 jaar met pensioen, en dit oudje was nota bene zijn voorlaatste ff film. Een horror, niet uizonderlijk voor de man die nu ongetwijfeld het gekendst is vanwege een klassieker als horrorexpres. Deze is wat in de vergetelheid geraakt en zou misschien tamelijk lost zijn, als hij niet het VHS circuit was ingeslingerd als the entity epigoon. Of dat ergens op slaat weet ik niet zeker, immers : beide films stammen uit 81, wie weet kwam deze wel eerder...en dat ze aan elkaar doen denken hoeft niet per se te betekenen dat ze elkaar hebben beinvloed.
Hoe dat dan ook zij : zoals de titel reeds suggereert betreft het hier horror van there are more things in heaven and earth/ the trusss is out zere type dat zijn boodschap omtrent Gene Zijde schijnbaar bloedserieus poogt te brengen, reeds aangekondigd per bombastische voice off die ons vertelt over de geheimenissen van hemel en aarde, begeleid door een soort teleac voorlichtingsfilmpje achtige, lachwekkende score.
Daarna kunnen we beginnen met de eigenlijke intrige, die niet veel opmerkelijks behelst : al kroskuttend leren we dat een man- die we niet expliciet zien- verongelukt en voiture. Dat blijkt de - oudere- hubby van hispanohorrorcoryfee Galbo te zijn, die de facto van hem gescheiden leeft met Valverde, een knul van haar leeftijd, in Barcelona.
Galbo keert terug naar Madrid om haar stervende, niet zo dierbare echtgenoot een laatste saluut te brengen. Zoals het in een C film betaamt is de ongelukkige onherkenbaar verminkt en opgemaakt als een mummie. Hij sterft. Dan wordt het echter vreemd : Galbo ziet de ogen van de zgn. dode opichten, en- duh- hij steekt onverhoeds zijn hand uit ! Da's even schrikken...maar dat is nog slechts het begin !
En zo zijn we vertrokken voor een queeste naar de limbo tussen deze en gene zijde, waar de niet zo dierbaar overledene het niet naar zijn zin lijkt te hebben : de stakker wil terug. Helaas voor hem was hij niet zo populair, en tracht Galbo hem richting hel te bonjouren. Met de nodige hulp uiteraard, want zoals de traditie toen nog voorschreef kan een damsel in distress dat niet alleen.
Ze krijgt dus hulp van paranormalia stock characters als de onvermijdelijke paraschizoloog die ons en zijn omgeving verveelt met zijn mumbo jumbo over de Veda's, de mystieke betekenis van de quantummechanica , astrale lichamen enz. enz. Uiteraard heeft de goede man een wondechlijk appachaatje ontwikkelt waar hij het aura van doden mee kan traceren. Whatever. Zoals u al vermoedde is er nog plaats ingeruimd voor het al even onvermijdelijke medium, uiteraard een ouwe toverkol.

Er zijn nog enkele bijfiguren die al dan niet opzettelijk voor de memorabelste momenten zorgen : de bonne en...een Duitse Herder. Die laatste is niet onbelangrijk en zorgt voor wat comic- onbedoeld- relief : zo krijgt hij koekjes te eten van het spook ! Dat- geloof ik- voor hem terug wilde keren op aard . Een bedoelder hoogtepunt verzorgt de bonne, die in de beste scène uit de film wordt geattaqueerd door een vliegende kettingzaag ! Was best cool eigenlijk, goed gedaan zonder overdreven gory te zijn. Al zullen sommigen dit vergelijken met poltergeist 54357863323 or something.
Waar deze prent om heel eerlijk te zijn wel wat aan doet denken dankzij de nu eenmaal ernstig gedateerde visuele en auditieve ffx, die met genoemde uitzondering nogal koddig en corny overkomen. Uiteraard zelfs binnen het absurde universum van de supernatural horror nog de nodige plotholes, e. g. vragen wij ons af waarom de heldin niet gewoon een hotelletje nam i.p.v. te blijven overnachten in het spookhuis ( al zagen we wel hoe ze Madrid niet kon verlaten ).

Hoe dan ook, extreem slecht was het ook weer niet en het geheel is aardig opgebouwd, al zal de spanning waar dit toe moet leiden voor kijkers van 12 jaar en ouder tamelijk tegenvallen, met een nogal mallotige finale. Al had die slechter gekund. Niet so bad it's good, voor vintage horrorbuffs nog wel om door te komen al is het geheel tamelijk underwhelming. Galbo is weer goed als damsel in distress, niet voor niets een horroricoon.
De score hadden wij reeds aangeduid, echt zeer slecht en spanningdodend, met de algehele gedateerdheid wel de grootste makke van de film.

Die trouwens door velen hier gezien is via de Hollandse VHS met de titel "return of the poltergeist " ( sic ) . Extreem bizar en spooky dat hier niet op gestemd is...er is blijkbaar eerder minder dan meer tussen hemel en aard. Tenzij jullie ophouden met verstoppertje spelen en gewoon stemmen. Ik wil hier minstens honderd stemmen zien voor halloween... eh kerst.