Foeksia de Miniheks (2010)

Alternatieve titel: Fuchsia the Mini-Witch

Nederland
Familie / Fantasy

geregisseerd door Johan Nijenhuis
met Rachelle Verdel, Annet Malherbe en Porgy Franssen

Tovenaar Kwark vindt in het Heksenbos een ei, waar een klein meisje uit komt. Het is een miniheksje, dat hij Foeksia noemt. Foeksia gaat naar de Heksenschool om toveren te leren. De school wordt geleid door Juf Minuul, die een oogje heeft op Kwark. Foeksia geeft vader Kwark veel kopzorgen, omdat ze nieuwsgierig is naar de mensenwereld. Als Foeksia in het bos jongetje Tommie ziet, wint haar nieuwsgierigheid en zoekt ze Tommie op in de mensenstad. Daar komt ze erachter dat Tommie's oom Bob het Heksenbos wil platgooien om een snelweg aan te leggen. Foeksia zal samen met Tommie het Heksenbos moeten redden. Verfilming van het gelijknamige boek van Paul van Loon.

Vind de trailer niet denderend, maar hoor wel aardige dingen over het eindresultaat.

Valt me niet tegen. Het soort film waar BosBros min of meer patent op heeft, maar deze is dus van NLfilm.

kappeuter schreef:
Eensch, hoewel ik de trailer hier en daar wel erg kinderlijk over vindt komen.

Wat een heerlijke kinderfilm! Vanmorgen met mijn overgevoelige dochtertje van 6 en mijn wijsneuzige zoon van bijna 9 genoten van de voor-première.

nb. deze film werd door het publiek overigens met applaus afgesloten. En terecht.

avatar van Marki_san
een nederlandse disney film!? raaaar!

Walt Disney is de distributeur.
Walt Disney brengt al jaren Nederlandse familiefilms uit.

mug13
Hallo ik ben het nichtje van mug13,en ik zou graag wat willen zeggen over deze film:Het is een leuke gekke film en erg grappig ik heb er enorm om gelachen.Het decor waar de film is gefilmd vind ik erg mooi mede doordat mijn vader dit decor samen met zijn personeel heeft gemaakt.Tegen andere kinderen wil ik graag zeggen dat ze deze film zeker moeten gaan zien.

Zou onderstaande nu werkelijk waar zijn, of gewoon een 'slimme' manier om extra publicteit te krijgen?

Amerika weert 'Foeksia' - Neerlands Filmdoek - NLfilmdoek.nl

avatar van Quentin
Lulverhaal me dunkt!

avatar van Fran
Leuke kinderfilm ! De zaal zat tot de nok toe vol met klein grut maar praktisch de gehele film was het muisstil in de zaak. Behalve af en toe een uitroep van opwinding "een draaaaak !!!!!".

De film had iets magisch. Het had een beetje een "Harry Potter" achtige sfeer. Daarbij was het verhaal voor de kleintjes lekker spannend maar nergens tè. Zelfs de scène met de draak niet. Het scheelde natuurlijk dat hij van wolken was gemaakt.

Ik vind het echt een aanrader. Ook voor kleintjes van 4 jaar is deze film goed te doen. Er zat nog kleiner grut voor ons en die hebben ook ademloos zitten kijken.

leuke film...

kijkt echt lekker en vrolijk weg..

en zag dat er stukjes uit zutphen op de film staan hahahaha en ja daar woon ik ...

Mooie cinemategrafie en art-direction, leuke, enthousiastie kind-acteurs en prima special-effects. Jammer dat het script zo pijnlijk kinderlijk is, veel karakters karikaturen zijn en de plot voor geen meter boeit.

Quido schreef:

Ik heb ook wel het idee dat deze film vooral voor een wat jongere doelgroep is. Zo, tussen de 4 en de 7 jaar denk ik. Als ik de film zo eens bekijk met al zijn sprookjesfiguren dan is het toch echt wel vooral gericht op kinderen waarbij het magisch denken nog heel erg van toepassing is.

Ik ken ook genoeg films voor die doelgroep waarbij dat overdreven gedoe niet van toepassing is. Ik vind zo'n knieval niet nodig, en zonde.

avatar van Fran
Tja, het ligt wellicht bij ieder kind anders. Ik merk, persoonlijk, bij mijn eigen dochter dat zij dit soort overdreven spel en spectakel wel nodig heeft om haar aandacht erbij te houden. Als zij bijvoorbeeld kijkt naar een film als Iep!, waar het spel wat meer ingetogener is, dan houdt ze het maar krap een half uur uit terwijl ze deze film ademloos uitgekeken heeft.

Ik denk dat deze film een beetje het studio 100 effect heeft. Veel volwassenen gruwen ervan maar de meeste kleine kinderen krijgen er geen genoeg van.

Familie/kinderfilm voor de aller kleinsten onder ons en zeker geslaagd voor die categorie.

avatar van tal1b
geslaagde kinderfilm een 2 geven? geslaagd is voor mij 3..

avatar van 4leafclover
Ik ben het met fran eens! erg leuke film vooral voor kindertjes die moeilijk de aandacht erbij kunnen houden. Er gebeurt gewoon de hele film van alles.

aanrader!

robertus65
Kinderversie van Harry Potter, als volwassenen is eigenlijk not done om dit goed te vinden. Ik ben hier ook niet enthousiast over, het is simpelweg te kinderachtig allemaal, de heksjes, de draken, de magie, de special effects. Harry Potter kan ik al helemaal niet langer dan 5 minuten kijken, dit heb ik met moeite uitgekeken.

jeeke21
Best een leuke film voor de kinderen....

avatar van queenie
Erg leuke kinderfilm. Mooi gemaakt. 4*

avatar van daxclusive
Een erg leuke film. Aanrader voor jong en oud, alleen je moet ervan houden!

hele leuke familiefilm heb me prima vermaakt.
Een echte zondagmiddag film.

avatar van kalehein
Een hele leuke kinderfilm.
Hij is momenteel op Film1, maar had hem al bij een kennis gezien (2 dochters van 4 en 3) en die moest ik destijds, al wat het kon meekijken
Nu zitten mijn neefjes van 4 en 6 apatisch naar het beeldscherm te kijken. Ik moet overigens eerlijk bekennen dat ik hem ook wel goed vind.
Voor een NL film is dit absoluut een juweeltje, want meestal is het 10x niks wat er in elkaar geflatst wordt.

Quentin schreef:
Lulverhaal me dunkt!

Als je de film niet gezien hebt en wel 2* als waardering geeft, dan is jouw opmerking in mijn ogen een "lulopmerking" me dunkt. Waardeloos verweer en totaal onnodig om op moviemeter te vermelden.

slecht verhaal maar voor de kinderen leuk.
maar niks voor mij.

avatar van Sid-the-gekste
Erg leuke kinderfilm

avatar van alexspyforever
Dit is een film die je niet met volwassenogen moet gaan kijken of anders zal je je stierlijk gaan vervelen. Gelukkig heb ik genoeg fantasie en inlevingsvermogen in de kinderlijke fantasie om van dit soort films te kunnen genieten. Dat het over heksen en magie ging, hielp hier enigszins wel. Met Harry Potter mag je dit totaal niet vergelijken. Voor een Nederlandse productie heel aardig en niet te kinderachtig of te zoetsappig. De weinige special effects die er in zitten zijn erg goed gedaan, de vliegscènes spectaculair en komen geenszins nep over. Kortom een feel-good movie met een leuk verhaal.

avatar van rcuppen79
Verrassend leuke kinderfilm met een prima vormgeving.

Gebaseerd op een reeks korte verhalen van Paul van Loon uit 1989. Het gegeven van Heksen en Tovenaars die leven in een afgeschermde wereld van de gewone mensen, doet sterk denken aan de beroemde Harry Potter-reeks van J.K. Rowling, maar het boek van Paul van Loon pre-dateert de boeken van Rowling met maar liefst acht jaar.

Het verhaal is recht door zee en wellicht voor volwassenen erg voorspelbaar. Voor kleine kinderen is dit echter een erg genietbare film en dankzij de zéér fraaie vormgeving is ze ook voor volwassen zeker te pruimen.

Regisseur Johan Nijenhuis begon z’n carrière bij soapseries als Goede Tijden, Slechte Tijden en Westenwind en maakte vervolgens de tienerhits Costa! en Volle Maan. Hij was verantwoordelijk voor de populaire kinderserie Zoop en de diverse films die hierop volgden. Met Foeksia de Miniheks levert hij wederom een uiterst genietbare kinderfilm af.

Het scenario en de originaliteit zijn echter de enige zwakke punten. Het acteerwerk is uiterst vermakelijk en debuterend actrice Rachelle Verdel speelt een overtuigende hoofdrol als het heksje Foeksia. De bijrollen worden leuk ingevuld door Porgy Franssen als Tovenaar Kwark en Annet Malherbe als de Heks Minuul.

De film zou worden verkocht aan Amerikaanse filmstudio’s, maar dit werd afgeketst vanwege een pijprokende heks alsmede een kind dat in de film zonder helm fietst.

avatar van tattoobob
Natuurlijk is dit een film voor de kleintjes onder ons,en is het voor de volwassenen iets wat te kinderachtig allemaal...zoals vele kinderfilms..maar dat neemt niet weg dat het een prima te kijken films is met je kleintje op schoot.
Dat is wat ik vandaag gedaan heb en mijn zoon zat helemaal in de film hij vond het geweldig.
Maar ja ik ben diegene die stemt natuurlijk

avatar van narva77
Klopt het eigenlijk dat Laurens Ten Dam (de wielrenner) ook een rolletje heeft in de film? Of is dat een andere Laurens Ten Dam?