• 10.527 nieuwsartikelen
  • 8.963.274 stemmen

Tiempo de Revancha (1981)

Drama | 112 minuten

Genre: Drama

Alternatieve titel: Time for Revenge

Oorsprong: Argentinië

Geregisseerd door: Adolfo Aristarain

Met onder meer: Federico Luppi, Haydée Padilla en Julio De Grazia

Gesproken taal: Spaans

Plot Tiempo de Revancha

"An honest man is something very dangerous nowadays."

De explosievenexpert Pedro Begoa, een voormalig vakbondslid, doet alsof hij stom is geworden bij een ongeluk in een kopermijn. Hij eist een enorme schadevergoeding, maar moet daartoe jarenlang sprakeloos blijven, terwijl hij voortdurend bespioneerd en op wrede wijze getart wordt door het aangeklaagde bedrijf.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

avatar van pippo il buffone

pippo il buffone

Pfoei, wat een drama zeg. Trouwens ongelofelijk dat deze film gemaakt kon worden, want je zou zeggen dat zelfs de grootste idioot meteen doorheeft dat de film een parabel is op de dictatuur en het noodgedwongen zwijgen daarin. Maar nee, de censor vond het prima en de film won tig prijzen van de krietiesie.

Zoals reeds gezegd is de held een ex-politiek activist die melaats is verklaard en nog blij mag zijn met een riskant baantje in een mijn die uiteraard gerund wordt door gewetenloze plutocraten, en die baan krijgt hij slechts na zijn uitspraak: "la politica a los politicos".

Het stommetje spelen zou in een doorsnee realistisch drama vanzelf belacheijk worden en de regisseur weet dit ook, maar nogmaals: dit is een parabel. Wat gedurende de film alleen maar duideijker wordt als de held "vervolgd" wordt door de verzekeringsexperts van de maatschappij, duidelijk geen lekkere jongens.

De finale is verbluffend en loopt warempel vooruit op...Oldboy !

Goede score ook, weet niet meer van wie.

avatar van arno74

arno74

Aardige Argentijnse film die me echter niet wist te boeien. Het staat bekend als een van de beste Argentijnse films, al ontgaat de reden van dat imago mij enigszins. Het zal wel komen door de onderliggende politieke lading of door het (destijds) schokkende einde, maar beiden hebben eerlijk gezegd niet zoveel om het lijf. Qua beelden weet het zich ook niet echt te onderscheiden van andere films die zich in het platteland e.d. afspelen. Ook het schokkende van de boze wereld van de multinationals lijkt tegenwoordig meer norm dan uitzondering, ook dat prikkelde mijn interesse niet.

Wellicht dat het destijds indruk wist te maken, nu werkt dat (bij mij) niet zo, o.a. omdat het verhaal erg eentonig en behoorlijk voorspelbaar doorkabbelt zonder enige moeite te doen om de aandacht van de kijker vast te houden. Filmisch is het in orde, maar dat levert een correcte film op (met tekortkomingen), en i.m.o. geen meesterwerk, vond het eerder aan de saaie kant. Een hele magere 3*.