Le Farò da Padre (1974)

Italië
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Alberto Lattuada
met Gigi Proietti, Teresa Ann Savoy en Irene Papas

Een grondspeculant wil in een schatrijke familie infiltreren om zaken te doen door met de moeder des huizes, een gravin, naar bed te gaan. Zij dringt erop aan dat hij met haar beeldschone, maar achterlijke dochter huwt. Hij wordt echter écht verliefd op het meisje en besluit van zijn plannen af te zien.

Ze bestonden nog niet : Italiaanse exploitation films met Savoy ....deze bracht daar een bescheiden verandering in en bleek een ingetogen voorproefje te zijn van Caligola en salon kitty. Hoewel: misschien is dit inhoudelijk nog ranziger, zij het natuurlijk niet fysiek explicieter.
Lattuada was geen auteur maar wel doorheen zijn carrière parthenofiel en altijd op zoek naar debutantes, die ouwe tracteert ons hier op een merkwaardige film waar moeilijk een etiket op valt te plakken. Romkom zoals hij hier wordt genoemd is in zekere zin niet onjuist, maar dan wel een van een verwrongen type. Het is ook een soort verlate boom komedie met zijn vastgoed thematiek en Proietti heeft hier een rol die 10 jaar eerder gespeeld zou worden waarschijnlijk door Sordi of Gassman. Buitendien nog een satire op het achterlijke zuiden, en een commentaar op de ontvoeringsrage in die tijd, weinig subtiel.
De eigenlijke protagonist is Proietti de Romeinse advocaat en speculant, zoals we van hem mogen verwachten is hij weer briljant. De ouwe Papas klust hier bij als de gravin/grootgrondbezitster wier toestemming tot bouwen Proietti nodig heeft voor zijn vakantieparadijsproject, en Savoy zoals u begreep haar dochter , al is iedere fysieke gelijkenis opvallend afwezig...Savoy begint goed : gaat bij haar eerste scène meteen naakt en laat haar kleine tietjes en kippereetje zien, je zou zeggen 14 jaar hooguit. Die indruk versterkt Lattuada nog door van haar de perfecte loverboy droom te maken : paspoortleeftijd net 18 jaar, en verstandelijk 18 maanden ongeveer. Zindelijk is ze nog niet, bij de party pist ze volkomen relaxed in haar jurk. Proietti raakt er alleen maar opgewondener van.
Of dit alles resulteert in een uiteindelijk droomhuwelijk tussen Proietti en Savoy moet u zelf zien, maar ik moet wel toegeven dat de strekking van de gehele film me niet geheel duidelijk is...een satirisch commentaar op de - letterlijk- amour fou ? Wie weet.
Deze film waarin naast Scaccia als geestelijke ook Lattuada zelf als arts in een cameo opdraaft, werd opgenomen in prov. Lecce op locatie, en voorzien van een catchy score door Fred Bongusto.

Alberto Lattuada komt toch altijd met iets bijzonders. Deze 'Le Farò da Padre' doet zich voor als een van de vele Italiaanse sekskomedies uit die dagen, maar is in feite een heel pervers filmpje. Geen wonder dat pippo il buffone het ook niet kon plaatsen.

Neem alleen al de hypocriete titel: 'I'll Take Her Like a Father'. Maar welke stiefvader neukt zijn 14-jarige zwakzinnige stiefdochter? En wordt vervolgens zogenaamd verliefd op haar? Het gaat allemaal ogenschijnlijk om een vastgoeddeal met veel opgewonden Italiaantjes en flink wat overacting. Ik moest de film bekijken zonder ondertitels, dus zal ik wel veel van dat gekwetter gemist hebben, maar dat lijkt me geen bezwaar. De hoofdpersoon Saverio (Gigi Proietti) doet het eerst met de moeder (Irene Papas), een rijke weduwe, om haar land te pakken te krijgen. Maar ze stelt als voorwaarde dat hij met haar geestelijk achtergebleven dochter trouwt.

Deze Clothilde (alleen de naam al) heeft het verstand van een kind, maar het lichaam van een volwassen meid en is zo geil als boter. Nou dan weet je het wel. Als ze tijdens een feestje midden in de kamer haar rok optilt en haar plas laat lopen kun je de hoofdpersoon opvegen. Mij ook, want die Teresa Ann Savoy ('Caligula') is om je vingers bij af te likken. Ze speelt hier trouwens wel een prima rol. Aan veel goede rollen is ze helaas niet toegekomen. Triest om te lezen dat ze begin van dit jaar aan kanker is overleden.

Dat die Saverio en z'n vriendjes niet deugen zie je op een kilometer afstand. Dat die moeder heel slecht voor haar dochter zorgt, die allang opgenomen had moeten worden, is ook zonneklaar. Verder zit de film boordevol corrupte figuren en Italiaanse macho's die van de '#me too'-discussie nog nooit gehoord hadden. Hoe het afloopt ga ik niet verklappen, maar ik vond het weinig geloofwaardig. Je kunt zo je vraagtekens zetten bij het morele kompas van de regisseur.

Maar wat is in hemelsnaam het merk van die prachtige auto waar ze in rondrijden?