Wu Du Tian Luo (1976)

Hongkong
Fantasy / Actie

geregisseerd door Yuen Chor
met Hua Yueh, Lieh Lo en Li Ching

De baas van de Five Venoms Clan, The Snake Chief, wil het moordzuchtige beest The Venom Spider inzetten tegen de andere clans. Hij kiest hiervoor de dag van een gezamenlijk festival dat plaats vindt op Mount Wudang. De andere clans komen echter achter het bestaan van het beest en willen het vernietigen. Fei, een student van de Wudang Clan, ontmoet echter Susu, de dochter van één van de leden van de Five Venoms Clan, en zij vallen voor elkaar. Susu vertelt Fei niets over haar banden met de clan en besluit hem te helpen om het beest te vinden.

avatar van Metalfist
Shaw Brothers en spinnen

Die Shaw Brothers, het waren toch fijne filmmakers. Ze hebben weliswaar bij mijn weten nooit een film zelf geregisseerd, maar ze gaven hun personeel wel voldoende ruimte om hun eigen ding te doen. Daarom krijg je een soms ietwat wisselende catalogus, maar zitten er af en toe ook eens erg atypische dingen tussen. Zo zou Human Lanterns al een erg leuk uitstapje zijn naar het horrorgenre en met The Web of Death gaan ze een wel erg aparte richting uit.

Want deze 'remake' van The Thundering Sword van bijna 10 jaar eerder (beide films baseerden zich op hetzelfde bronmateriaal) gaat om een ultiem wapen en wat is dat wapen? Een dodelijke spin. Klinkt op zich al cool, maar wat als die spin nu eens radioactieve spinnenwebben uitbraakte, kon brullen als de eerste de beste leeuw en het lawaai van een sirene uitstoot wanneer je hem hebt opgesloten in zijn doos? Alsof dat nog niet genoeg is, is de schuilplaats van de slechteriken zo gebouwd dat menig James Bond villain er jaloers op zou zijn, is er nog een leuke kamer met een aantal vernuftige valstrikken en zijn er zelfs meren die gevuld zijn met één of ander giftig goedje. Tussen al dit door ontstaat er ook nog een strijd tussen een aantal verschillende clans (waarvan één letterlijk een schorpioenschild draagt!) en krijgen we nog een heuse Romeo & Julia vibe die een heerlijke climax kent. Om het dan ook nog eens helemaal af te maken weet Chor Yuen zijn film ook nog netjes te balanceren met een flinke dosis actie en geslaagde humor.

Qua sets en aankleding dus redelijk indrukwekkend. Sowieso is dat wel iets waar de broertjes om bekend staan, maar The Web of Death ziet er toch wel erg goed uit. De aanvallen met de spin zelf zien er erg geweldig uit, maar ook heel dat hoofdkwartier is echt wel knap gemaakt. Films zoals deze vallen of staan echter voor een groot stuk ook wel met de cast en daar is hier gelukkig weinig op aan te merken. Hua Yueh is een goede hoofdrol en deelt vooral een geloofwaardige chemie met Li Ching. Beiden kunnen bovendien nog een meer dan verdienstelijk potje knokken en dat resulteert in een aantal toffe vechtscènes. Sowieso eigenlijk weinig op te merken aan de cast van The Web of Death.

Ik geef toe, ik heb een zwak voor alles wat met de Shaw Brothers heeft te maken. Niet in die zin dat ik direct alles goed vind, Soul of the Sword bijvoorbeeld viel me een tijd geleden wat tegen, maar met The Web of Death hebben ze toch een serieuze hit te pakken. Vraag me af of dit nog op de een of andere manier is te linken met The Five Venoms (nog zo'n geweldige film uit hun catalogus) maar het is te lang geleden dat ik die nog heb gezien. Krijg meteen wel zin om de volgende film op te zetten, ben ze overduidelijk nog niet beu.

Dikke 4*

Chor.

Beetje zoals Cheh Chang, maar dan net wat anders. Waar Chang eigenlijk de iets klassiekere martial arts films maakte voor Shaw Brow, zorgde Chor voor de martial arts met een streepje fantasy. En dat dan ook telkens opnieuw. Op zich ligt me dat net iets beter, toch iets inventiever en leuker vormgegeven vaak, maar tussen de verschillende films zit uiteindelijk niet zo héél veel verschil.

Ditmaal één of ander spinnending. Dat zal ik me dan ook van de film herinneren, alle plot daaromheen vrees ik niet. Visueel geeft dat een paar leuke scenes, vooral wanneer het relikwie gebruikt wordt op te vechten. Wat lichteffecten en knutselwerk, naast de gebruikelijke martial arts taferelen.

Vermaken doet het wel, gelukkig duurt de film (zoals gebruikelijk) ook niet al te lang. Moet wel zeggen dat ik laatst serieus schrok toen ik zag hoeveel films Chor eigenlijk gemaakt heeft. Op MM staan amper 1/3 geloof ik. Daarvan heb ik er ondertussen zelf 1/3 gezien, eentje waar ik de volgende 20 jaar dus nog niet klaar mee ben.

Echt voer voor de liefhebber dit. Een zware fan ben ik niet, maar het zijn wel films die makkelijk wegkijken.