The Two Escobars (2010)

Colombia / Verenigde Staten
Documentaire / Biografie

geregisseerd door Jeff Zimbalist en Michael Zimbalist
met María Ester Escobar, Francisco Maturana en Alexis García V.

Beide geboren in dezelfde stad in Colombia, maar geen familie van elkaar, delen Andrés en Pablo Escobar de liefde voor voetbal. Andrés groeide op tot één van Colombia's meest geliefde voetballers en een international, terwijl Pablo de meest beruchte drugsbaron aller tijden werd. Met de opkomst van Pablo en diens financiële steun aan het voetbal, werd de hele Colombiaanse voetbalcultuur geobsedeerd, wat resulteerde in grote gevolgen door een foutje van Andrés.

Erg fijne docu over de met elkaar verbonden levens van de drugsbaron en de integere voetballer.
Minpuntje is dat er misschien iets teveel gesproken wordt van 'als dat...dan zou dit niet zijn gebeurd' en dat soort speculatie, maar soit.

Mooi kijkje in de opkomst van het Colombiaanse voetbal onder aanvoering van het vele witwasgeld van Escobar en kornuiten. En hoe de spelers zich manouvreerden tussen al dat foute volk.
Opmerkelijk ook dat er zoveel beeldmateriaal van Pablo is.
Aanrader!

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Mooie film waarin zo'n beetje alle hoofdrolspelers (behalve de twee escobars zelf uiteraard) uit de Colombiaanse voetbal- en misdaadwereld van eind jaren 80/ begin jaren 90 aan het woord komen, en met zeer veel beeldmateriaal -tot aan de moord op Escobar aan toe- om het geheel te illustreren. Heel interessant en bij tijden aangrijpend. Ik zal in ieder geval nooit meer hetzelfde naar een wedstrijd van Colombia kijken.

Ik kijk al jaren rond op mm, maar heb nooit de behoefte gevoeld om me te registreren. Totdat ik na het kijken van deze docu zag dat er wel opvallend weinig stemmen en reacties op zijn. Totaal onterecht. Deze docu is zo ijzersterk mede door de vele aansprekende namen die geinterviewd worden en biedt een ander kijkje op het leven van Pablo Escobar. Daarnaast zijn de beelden prachtig en ontstijgt het de oppervlakkige informatie die er (bij mij iig) was over de dood van Andres. Ontroerend, spannend en vooral heel informatief. Ik moet hierbij zeggen dat ik een groot voetballiefhebber ben, dus helemaal vrij van vooroordelen ben ik niet, maar ik kan ook mensen die deze docu niet hebben gezien deze prent aanraden. Deze docu krijgt 5 sterren van mij.

sterke docu.

Indrukwekkend! Net gezien op Sport 1.

Ook net gezien..een aanrader. Belicht alle kanten goed, zeer indrukwekkend. Kijk je toch even anders naar ons leventje en ons verwende jongens van het Nl. Elftal. Triest hoe het is afgelopen

avatar van david bohm
Deze documentaire bevat veel beeldmateriaal van de heer Pablo Escobar en daarnaast wordt parallel het verhaal verteld van de opkomst en ondergang van het Colombiaans elftal waarbij vooral wordt ingezoomd op Andres Escobar en zijn tragische dood. Het levert een interessant en zo nu en dan aangrijpend verhaal op. De invloed van Pablo Escobar was immens en meedogenloos, hij is de narco-terrorist der narco-terroristen en als een beest rekende hij met zijn tegenstanders af. Boeiend.

avatar van Vascago
Indrukwekkend en keihard. Veel beeldmateriaal van Pablo en Andres en goede achtergrond informatie over hoe het er in die tijd in Colombia aan toe ging.

Rillingen over mijn lijf na het zien van deze sublieme documentaire. De wereldberoemde drugsbaron Pablo Escobar en Andrés Escobar (geen familie) de Colombiaanse voetballer die vanwege een eigen goal op het WK van 1994 werd vermoord, schetsen samen een beeld van het Columbia vanaf de jaren zeventig dat ontroerd en verbijsterd.

Op grootse wijze laten de regisseurs Jeff Zimbalist en Michael Zimbalist zien hoe de twee Escobars elkaar indirect raken en beïnvloeden en welke enorme impact zij, ieder op verschillende wijzes, op het land Colombia hebben gehad.

De drugsoorlog en de opkomst van het Colombiaanse voetbal maken grote indruk maar het zijn vooral de authentieke beelden en de bijdrage van praktisch alle hoofdrolspelers van destijds die The Two Escobars maken tot de beste documentaire die ik ooit zag.

avatar van koerie
werd er stil van ...................!!!

zeer sterke en mooi in beeld gebrachte documentaire !!

het einde van beide Escobars was tevens het einde van het opkomende Colombiaanse voetbal...want het was sterk groeiende !!
zo zie je maar wat geld met de sterkte van het voetbal kan doen...

zie het in Rusland beetje dezelfde kant opgaan...

avatar van FillumGek
Eén van de beste documentaires die ik ooit heb gezien. Niet alleen is mijn liefde voor voetbal erg groot, maar ook de internationale onderwereld weet mij immens te boeien. Een schot in de roos dus dit, een perfecte combinatie van interessante interviews, vlotte montage en erg veel archiefbeelden.

Ik kende beide Escobars eigenlijk alleen van naam, maar wist wel een beetje wie het waren en hoe ze aan hun eind waren gekomen. De Zimbalists weten echter op verbluffende wijze de drukkende sfeer in Colombia naar je beeldbuis te brengen waarbij geen details onbelicht worden gelaten. Knap ook dat beide verhaallijnen even interessant worden verteld. Zo'n Pablo is natuurlijk een gevaarlijke crimineel, maar toch had ik regelmatig respect wanneer hij weer eens een voetbalveld of zelfs een complete woonwijk uit de grond stampte en de bevolking hem op handen droeg. Dit veranderde echter wanneer hij weer eens een handjevol tegenstanders omlegde.

De dood van Pablo is dan niet zo boeiend, een beetje het 'rise and fall' verhaaltje. Dat van Andrés is natuurlijk veel opmerkelijker en enorm treurig. Dat het hele Colombiaanse voetbal hierdoor ook kapot werd gemaakt is ook enorm zonde. Al twijfel ik er niet aan dat Colombia hedendaags weer een schitterend team heeft die hoge ogen kan gaan gooien. Aangrijpende en schitterende docu die iedere voetballiefhebber gezien moet hebben.

avatar van Koen87
Dat ze het 'als pablo niet wat vermoord' aankaarten als reden is een ontzettend zwaktebod. Andres zou dan misschien niet zijn vermoord, maar in ruil daarvoor honderden danwel niet duizenden andere burgers . Tevens bevalt de sensatie-zoekende methodiek van deze twee Amerikanen mij niet echt (lees: gebruik van beelden ondersteund door muziek), maar goed dit is dan ook slechts een tv-docu.