The Princess and the Pea (2002)

Verenigde Staten / Hongarije
Animatie / Familie

geregisseerd door Mark Swan
met de stemmen van Ronan Vibert, Amanda Waving en Lincoln Hoppe

Prins Rollo is verdrietig. Hij is de hele wereld rondgereisd op zoek naar de ideale prinses, maar heeft haar niet gevonden. Eenmaal teruggekeerd in het koninkrijk, wordt hij plotseling verliefd op een eenvoudig plattelandsmeisje. Hoewel het meisje beweert dat zij een prinses is, kan Prins Rollo niet met haar trouwen. De koningin wil het meisje toch een kans geven en besluit haar te onderwerpen aan 'de test met de erwt' ...

avatar van Karl van H.
Een prima kinderfilm, die vooral opvalt door de archaïsche tekenstijl: de film lijkt zou zomaar een geliefkoosde Disneyfilm uit mijn jeugd kunnen zijn, ware het niet dat 'ie uit 2002 stamt. Het is dan ook des te jammer dat makers het beeld bij tijd en wijle op willen vullen met uitzonderlijk lelijke CGI, wat de sfeer totaal verbreekt. Voor het overige valt er weinig op te merken aan The Princess and the Pea: de film wordt nergens echt slecht, maar steekt er ook nergens echt bovenuit. De voice acting is matig, met als dieptepunt de koning (waarvan ik de naam ben vergeten), wiens stem veel en veels te laag is en totaal niet lijkt te kloppen. De vogel was dan weer wel prima ingesproken en tevens het leukste personage in de film. En o ja, de woordspeling op Tolstojs War and Peace vond ik toch wel een klein hoogtepunte, in een verder enigszins gezichtloze film.