• 8.604.110 stemmen

Genre: Drama

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Dominic Savage

Met onder meer: Dominic Cooper, Aidan Gillen en Joseph Mawle

IMDb beoordeling: 7,0 (426)

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Freefall

In de periode dat de onroerend goed markt rasse schreden maakt, zijn het bedrijven zoals die van makelaar Gus, die concurreren om klanten en als aandelen aan banken en privé-investeerders verkopen. Zijn agent Dave verkoopt zelfs spotgoedkope hypotheken aan kopers die op de zwarte lijst staan. Maar wanneer de markt crasht ontstaan er voor alle partijen grote problemen.

avatar van SalsaLover

SalsaLover

Heeft hier nu niemand deze topfilm gezien?

Maar saw 7,Die hard 10 en andere....van deze uitgemolken toestanden wel!

Dan zal ik op deze film maar geen commentaar geven want het zal toch geen gehoor vinden.

Zielig..........

avatar van narva77

narva77 (crew films)

• 11988 berichten

SalsaLover schreef:

Ik ook hoor!

Prima voor TV (BBC) gemaakte film over de Kredietcrisis en de gevolgen daarvan voor een aantal personages. Aanradertje!

avatar van Fast Eddy

Fast Eddy

Vrijdag 30 maart 2012 op TV1 om 23h30.

Zal hem misschien eens proberen.

avatar van Guzziking

Guzziking

Film geeft prima inzicht over veroorzakers en slachtoffers van de financiele crisis...

Goed acteerwerk!

avatar van ILDIB

ILDIB

Duidelijker wordt het niet lijkt me. Zou verplichte kost moeten zijn voor alle bankiers en hypotheekaanvragers..

Meeslepend.

avatar van Saldek

Saldek

Obsessie, manipulatie, verleiding, egoïsme, hebzucht, waanzin........

Heb ooit voor een blauwe maandag voor een amerikaanse (ze noemden zichzelf een) enterprise gewerkt. Deur aan deur-verkoop van luxueuze artikelen die ik zelfs aan de man moest zien te smeren die geen geld had. 'Er is altijd geld', werd er gezegd in de opleiding: 'en als de potentiële klant zegt geen geld te hebben dan is het een leugenaar.' In de training had iedere les deze 'sferische' insteek'.

Met een cursus welk een stukje marketing betrof, onafhankelijk van voorafgaande, schrok ik toen werd uitgelegd hoe het maximale te bereiken met advertisement en reclame: 'je moet niet

alleen zorgen dat je product bekendheid krijgt, maar waar het om gaat is voor elkaar zien te krijgen dat zelfs de meest ongeïnteresseerde joúw product gaat willen hebben.'

Met deze uitspraak werd de aanval geopend op mijn geweten, ik schrok van deze uitspraak. Maar de belofte van rijkdom was enorm (was nog naïef) en dacht toen: 'ik ga mee, maar ik doe het op mijn eigen manier'. Maar helaas, er is concurrentie in zowel de commerciële als op de arbeidsmarkt, en om te overleven in die buisiness moést ik wel anders leren denken en moést ik wel aggressiever worden. En verandering, oké, ik kan me houding veranderen, maar niét om dat mooie huis, niet om die nieuwe BMW, niet voor twee maal vakantie in het jaar en zéker niet voor macht (dit waren items waarmee motivaties werden onderbouwd).

Deze baan was mij geen lang leven beschoren.

Dus nu zag ik deze film in context van een wat directer en 'hoger' goed: geld, meer geld, en de financiële crisis. Een film die het onderste uit de kast heeft gehaald om kapitalisme te demoraliseren, maar damn, ik herkende zoveel dingen.

Maar het is een ontwikkeling wat eigenlijk al zo veel langer gaande is, en een ontwikkeling die nog steeds evolueert: op elke vierkante centimeter van elk media-item een stukje reclame, iedere vrije seconde opkopen om eigen product door te drukken en mensen wijs maken dat het goed is. En wat ik een zorgelijke ontwikkeling vind is het verkopen van technologie met het excuus: 'verandering is goed'.

Verandering kan goed zijn ja, maar het is altijd handig af te vragen wát die verandering bijdragen doet. Want verandering prikkelt, stimuleert. En dát is waar de commerciële wetenschap op doelt: prikkelen en stimuleren zonder er over na te hoeven denken of het ergens bijdrage leveren zal. Worden we gelukkiger? Worden we wijzer? Kijk om je heen, lees en zie dat de veranderingen zó zijn doorgeslagen dat we vaste grond onder onze voeten verliezen. En daar speelt de medische wetenschap ook weer handig op in door 'niet te weten' waar het allemaal vandaan komt en te komen met nóg geavanceerdere farmaceutische producten. De afhankelijkheid groeit en de zorgkosten rijzen de pan uit. En maar verkopen, en maar fuseren, meer reclame, langere openingstijden......En dat privatiseren van bedrijven om concerrentie in te zetten? De belofte is een eerlijker markt en goedkopere producten die kwaliteit garanderen zal. Maar de waarheid is dat de concurrentie aggressiever wordt om producten aan de man te brengen in kortere tijd. Want ook bedrijven moeten immers overleven.

Tweede Kerstdag is reeds ingeleverd, alsmede diverse andere feestdagen. Maar gelukkig krijg je nog dubbel, of tenminste 150% uitbetaald......nog wel. Zo zijn doorgaans de koopzondagen aantrekkelijk geweest om te werken voor dat hogere salaris. Maar geloof me, het was slechts een investering om mensen vast in die zondag te integreren, te wennen opdat de weerstand minimaal is wanneer vanuit (inmiddels logische) beweegredenen de zondag als gewone weekdag wordt beschouwd: het afschaffen van dubbel salaris, alle dagen van de week open, altijd bedrijvigheid. En omdat zingeving flink heeft ingeleverd met al de focus op luxe en geld doen we dus ook niet meer zo moeilijk over het feit dat zondag een normale weekdag en een gewone salarisdag wordt .

En echt, dit overleven we wel, no problem. Maar moeten we écht alles inleveren omwille van alleen koopkracht en geld om de economische molen draaiende te houden? Misschien dat het werkt, ik weet wel zeker zelfs. Maar deze molen is een machine gebaseerd op vooruitgang (lees het excuus: verandering), anticipeert op nieuwe maatstaven en zal vroeg of laat opnieuw iets van ons gaan vragen om zichzelf draaiende te houden. Maar vroeg of laat, eens, zullen we alles al hebben (op)gegeven, is de rek eruit.

Die molen, die economische moter kan je niet stopzetten van de één op andere dag, moet je ook niet willen. Maar we kunnen wel nadenken en onze beweegredenen leren kennen:

Zoals de man in de film: hij leidde een leven met een gezin waarin hij op gelukkige wijze oud zou kunnen worden, niets aan het handje. Komt er zo’n klojo die hem manipuleert om meer te willen waar de ene naar andere probleem zich meester over hem maakt. Als hij zich bewust was wat hij reeds had, echt bewust, dan dacht hij erover na en sloeg hij vriendelijk het aanbod af met de het vriendelijke verzoek hem verder met rust te laten. Een leven zo eenvoudig maar zonder stress, conflict en zonder de tergende druk die geld kan geven........met de kinderen naar de speeltuin, een nootje op de zaterdagavond, een wandeling door het park, voetballen op zondag, na het eten met een boek op de bank, je partner in tevredenheid een kus geven en genieten in het besef hoeveel je van haar houdt......gewoon je ding doen en gelukkig kunnen zijn met wat je reeds hebt. Dingen die al snel komen te vervallen als het verlangen van gedaante is gewisseld, de wil om gelukkig te zijn naar de wil om te willen. Want die wil namelijk altijd méér.

avatar van Movsin

Movsin

Film die in feite 3 verschillende, maar nauw verbonden, thema's behandelt : de crisis van de vastgoed- en bankensector, de bedrieglijke methodes van sommige "verkopers" en tenslotte, eigenlijk de meest dramatische, de financiële en sociale ondergang van de bedrogen particulier.

Knap uitgebouwd deze Britse TV-film, duidelijk en zeer toegankelijk met goed geschetste personages die trouwens uitstekend worden vertolkt. Sterk vooral vond ik de act van Anna Maxwell Martin.