• 8.564.941 stemmen

Oorspronkelijke taal: Lets

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Rigas Sargi

11 November 1919 was een cruciale datum in het gevecht voor de onafhankelijkheid van Letland. De Eerste Wereldoorlog was al een jaar voorbij, maar nog steeds verbleven er enkele Duitse soldaten in Letland, waaronder Generaal von der Golz. Hij werd geholpen door de Russische Kolonel Bermont, en ze vielen met een leger van 50.000 man Riga aan. Het leger van Letland daarentegen bestond uit slechts 11.000 man, maar wist de Duitsers toch tegen de houden.

imageimageimageimageimageimageimage

avatar van TinkerTex

TinkerTex

Een historische film uit Letland met fantastisch oog voor detail. De uniformen en sets zijn fantastisch. Het ietwat frivole karakter van de film, alsmede het patriottisme vond ik minder. Het maakt het wat luchtiger, maar werkt averechts op de historische geloofwaardigheid. Het is moeilijk te zeggen of dit een Letse trek is, maar het stoorde mij.

Het patriottisme voelt wrang. Daar waar de Letten zich in 1919 tegen de Duitsers keerden, reikten velen hen in 1941 de hand toe...

avatar van Fransman

Fransman

• 1974 stemmen

Ja ja, TinkerTex, dat is natuurlijk wel zo, maar de Russen hadden hun land zonder enige aanleiding bezet in juni 1940 (afspraakje met de Duitsers) en een flink deel van de bevolking naar Siberië getransporteerd, dus zagen ze de Duitsers als bevrijders. Maar ze kwamen er al snel achter dat die nog een graatje erger waren.

Lijkt me toch wel een interessante film. Ik ga hem kijken.