En Familie (2010)

Alternatieve titel: A Family

Denemarken

geregisseerd door Pernille Fischer Christensen
met Jesper Christensen, Lene Maria Christensen en Johan Philip Asbæk

Ditte Rheinwald is lid van een familie van gewaardeerde bakkers. Ze is zelf eigenares van een galerij en krijgt een droombaan in New York aangeboden. Ze is enthousiast en wil graag met haar vriend Peter verhuizen. Maar dan wordt Ditte's vader Rikard serieus ziek. Ze zegt de verhuizing af, om bij haar vader te zijn. Rikard vraagt haar om zijn plaats in het familiebedrijf over te nemen, terwijl Peter haar juist probeert te overtuigen dat haar loyaliteit aan de familie niet hun gezamenlijke dromen in de weg moet staan.

avatar van Number23
redelijk tot goed familiedrama
sommige keuzes van bepaalde personages stonden me persoonlijk niet aan

avatar van Number23
Kan nog steeds niet geloven dat ik enige ben die iets heeft neergezet, speciaal hoor haha

Goede rol van Jesper Christensen dat wou ik nog ff kwijt

avatar van Redlop
Number23 schreef:

Goede rol van Jesper Christensen dat wou ik nog ff kwijt

Nog mild uitgedrukt. Ik kende hem alleen van zijn rol als Mr. White in de laatste twee Bondfilms, maar hier zet hij de acteerprestatie van het jaar neer. Daardoor meer dan zomaar een aangrijpende film.
Het verhaal heeft wat weg van King Lear met zijn drie dochters die het imperium moeten overnemen. (zei iemand me die er wel verstand van heeft)

avatar van badfans69
Voor wie niet kan wachten: Deense DVD & Blu ray is er ook met Engelse subs
Verkrijgbaar vanaf 23 augustus bij je lokale deense videoboer
Link

avatar van Grotehaas
Prachtfilm!!

avatar van Snaaf
Begon intrigerend, maar zakte dankzij een (te) lang einde in de tweede helft in.

avatar van Movie-Addicted
Top familie drama! en er word erg sterk geacteerd, met name door Jesper.

*3.5

Een bezienswaardig, indringend, aanvoelend, rustig en authentiek drama, zonder pretentie, over het zoet, het zuur en het sterven, met een sterk contrast tussen aanvang en verloop. Een beladen verhaal, vol conflicten, rondom de vraag hoeveel en wat je als ziek mens van je omgeving mag vragen en waarin je, zonder consideratie, als toeschouwer met het sterven geconfronteerd wordt. De dialogen zijn kort en stevig en een excellente cast speelt geloofwaardig (het spel van Jesper Christensen is pijnlijk intensief) en is vooral non verbaal ijzersterk.

Goeie film over familie die al decennia lang een succesvolle bakkerszaak hebben. Traag en ingetogen, en vooral in het begin wat aan de saaie kant. Maar als eenmaal de vader ziek wordt, ontstaan er wrijvingen binnen het gezin en komen de gezinsleden voor verschillende dilemma's te staan. De sterfscene wordt met veel waardigheid gebracht en is hierdoor ook ontroerend. Het acteerwerk is ook dik in orde.

avatar van Decec
Een goede dramafilm...
Redelijk verhaal...
Prima acteerwerk...
Wel een bekende acteur Johan Philip Asbæk (komt uit
TV serie Borgen)...
Prima achtergrond geluid/muziek (Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit...

avatar van henkula
Gooi een hoop ellende op elkaar, een acteur die er half dood uitziet, ik hoop voor hem dat het smink is. Het is natuurlijk wel zo dat ik dit soort drama's eigenlijk uit de weg ga, ben voor de score gegaan, zonder te lezen waar het om ging.

Dit had een hele mooie film moeten zijn. Een familiedrama met een dominante vader. De sfeer was goed, de acteurs waren prima en ook de afzonderlijke karakters waren mooi gekozen. Maar de film kwam maar niet van de grond. Zeker in het begin werden er iedere keer verhaallijntjes opgebouwd die vervolgens weer zonder duidelijke aanwijzing werden afgebroken. En dat wekte bepaald geen vertrouwen in de rest van de film. Bij ieder volgend verhaal ging je denken, dat zal ook wel weer op niets uitlopen. En daarmee kon ik als kijker emotioneel niet in de film meegroeien. En dat is essentieel bij een film als deze. Vandaar mijn begin. Dit had een mooie film moeten zijn.

henkula schreef:
een acteur die er half dood uitziet, ik hoop voor hem dat het smink is.

Ja, dat is waar. De laatste scene had heel gemakkelijk in een dracula film over kunnen gaan. Dat zou wel een verrassende wending geweest zijn.

avatar van adso
Magistrale rol van Jesper Christensen, maar (helaas) vond ik het verhaal
te veel bij elkaar ‘geharkt’ om geloofwaardig over te komen.

Gisteren opgenomen op ned. 2. Af en toe en stukje gezien,ben nu aan het afdraaien,maar het kan mij absoluut niet boeien en heb geen zin in om naar een aftakelings proces te kijken.. Wat wil de maker met het verhaal? Bij mij komt het niet over.

avatar van 93.9
Film kon het echte gevoel niet overbrengen, ondanks de loodzware onderwerpen.

Film die in kracht toeneemt naarmate het drama in het verhaal toeslaat.
Jesper Christensen acteert sterk, maar de andere acteurs stellen zeker niet teleur.
De klassieke traagheid waarmee de verhaallijn wordt afgehandeld, heel vaak eigen aan Deense film, komt deze keer wel ten goede. Het onderwerp, de fanatieke beroepsliefde van de vader en zijn ziekte alsook de sterke familieband, vereisen toch wel scènes die de gemoedsgesteltenis van de personages voldoende weergeeft.

Realistisch familiedrama over de impact een ongeneeslijk zieke en veeleisende vader op het leven van zijn kinderen. Een sober verhaal over moeilijke keuzes, vertwijfeling en saamhorigheid. De film bevat zeker tegen het einde een aantal ongemakkelijke, pijnlijk te aanschouwen scènes met een hoog herkenningsgehalte. Niettemin is de vertolking van de sterfscène door Jesper Christensen weergaloos.

Aardig familie drama. Goed acteerwerk, sobere film, mooi gemaakt. Het enige is dat ik er niet heel vrolijk van word (maar dat is soms nu eenmaal zo in het leven).

avatar van ZenZin
Goed gespeeld verhaal over iemand die ziek raakt en doodgaat.
Dit thema is aan de ene kant natuurlijk zeer fundamenteel maar aan de andere kant ook gewone dagelijkse kost en de uitwerking van de film blijft in het laatste steken. De diverse karakters raken in de loop van het verhaal even van hun stuk maar hier gaat het mis met de film.
De dochter hunkert plotseling vergeefs naar een blijk van oprechte liefde van de horkerige en egocentrische vader en gezien haar kennelijk vrijgevochten en artistieke levenshouding is het voor mij niet geloofwaardig dat zij zich zo afhankelijk en geschokt opstelt. Ook de switch van de echtgenote die eerst "nee" zei tegen de verzorging komt onverklaarbaar uit de lucht vallen Aan het eind lijkt het ineens een warme en verbonden familie waarin ieder braaf doet "zoals het hoort" , teleurstellend banaal allemaal.
Het begint allemaal luchtig en hoopgevend maar het laatste half uur is saai, cliché en te langdradig.