• 8.556.693 stemmen

Met onder meer: Jesper Christensen en Lene Maria Christensen

Oorspronkelijke taal: Deens

Releasedatum: 4 augustus 2011

Plot En Familie

Ditte Rheinwald is lid van een familie van gewaardeerde bakkers. Ze is zelf eigenares van een galerij en krijgt een droombaan in New York aangeboden. Ze is enthousiast en wil graag met haar vriend Peter verhuizen. Maar dan wordt Ditte's vader Rikard serieus ziek. Ze zegt de verhuizing af, om bij haar vader te zijn. Rikard vraagt haar om zijn plaats in het familiebedrijf over te nemen, terwijl Peter haar juist probeert te overtuigen dat haar loyaliteit aan de familie niet hun gezamenlijke dromen in de weg moet staan.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van Number23

Number23

redelijk tot goed familiedrama

sommige keuzes van bepaalde personages stonden me persoonlijk niet aan

avatar van Number23

Number23

Kan nog steeds niet geloven dat ik enige ben die iets heeft neergezet, speciaal hoor haha

Goede rol van Jesper Christensen dat wou ik nog ff kwijt

avatar van Redlop

Redlop

Number23 schreef:

Goede rol van Jesper Christensen dat wou ik nog ff kwijt

Nog mild uitgedrukt. Ik kende hem alleen van zijn rol als Mr. White in de laatste twee Bondfilms, maar hier zet hij de acteerprestatie van het jaar neer. Daardoor meer dan zomaar een aangrijpende film.

Het verhaal heeft wat weg van King Lear met zijn drie dochters die het imperium moeten overnemen. (zei iemand me die er wel verstand van heeft)

avatar van badfans69

Grotehaas

Prachtfilm!!

avatar van Snaaf

Snaaf

Begon intrigerend, maar zakte dankzij een (te) lang einde in de tweede helft in.

avatar van Movie-Addicted

Movie-Addicted

Top familie drama! en er word erg sterk geacteerd, met name door Jesper.

*3.5

gauke

Een bezienswaardig, indringend, aanvoelend, rustig en authentiek drama, zonder pretentie, over het zoet, het zuur en het sterven, met een sterk contrast tussen aanvang en verloop. Een beladen verhaal, vol conflicten, rondom de vraag hoeveel en wat je als ziek mens van je omgeving mag vragen en waarin je, zonder consideratie, als toeschouwer met het sterven geconfronteerd wordt. De dialogen zijn kort en stevig en een excellente cast speelt geloofwaardig (het spel van Jesper Christensen is pijnlijk intensief) en is vooral non verbaal ijzersterk.

scorsese

Goeie film over familie die al decennia lang een succesvolle bakkerszaak hebben. Traag en ingetogen, en vooral in het begin wat aan de saaie kant. Maar als eenmaal de vader ziek wordt, ontstaan er wrijvingen binnen het gezin en komen de gezinsleden voor verschillende dilemma's te staan. De sterfscene wordt met veel waardigheid gebracht en is hierdoor ook ontroerend. Het acteerwerk is ook dik in orde.

avatar van Decec

Decec

Een goede dramafilm...

Redelijk verhaal...

Prima acteerwerk...

Wel een bekende acteur Johan Philip Asbæk (komt uit

TV serie Borgen)...

Prima achtergrond geluid/muziek (Dolby Digital)...

Mooi HD kwaliteit...

avatar van henkula

henkula

Gooi een hoop ellende op elkaar, een acteur die er half dood uitziet, ik hoop voor hem dat het smink is. Het is natuurlijk wel zo dat ik dit soort drama's eigenlijk uit de weg ga, ben voor de score gegaan, zonder te lezen waar het om ging.

• 2047 berichten

Dit had een hele mooie film moeten zijn. Een familiedrama met een dominante vader. De sfeer was goed, de acteurs waren prima en ook de afzonderlijke karakters waren mooi gekozen. Maar de film kwam maar niet van de grond. Zeker in het begin werden er iedere keer verhaallijntjes opgebouwd die vervolgens weer zonder duidelijke aanwijzing werden afgebroken. En dat wekte bepaald geen vertrouwen in de rest van de film. Bij ieder volgend verhaal ging je denken, dat zal ook wel weer op niets uitlopen. En daarmee kon ik als kijker emotioneel niet in de film meegroeien. En dat is essentieel bij een film als deze. Vandaar mijn begin. Dit had een mooie film moeten zijn.

henkula schreef:

een acteur die er half dood uitziet, ik hoop voor hem dat het smink is.

Ja, dat is waar. De laatste scene had heel gemakkelijk in een dracula film over kunnen gaan. Dat zou wel een verrassende wending geweest zijn.

avatar van adso

adso

Magistrale rol van Jesper Christensen, maar (helaas) vond ik het verhaal

te veel bij elkaar ‘geharkt’ om geloofwaardig over te komen.

avatar van frans123

frans123

Gisteren opgenomen op ned. 2. Af en toe en stukje gezien,ben nu aan het afdraaien,maar het kan mij absoluut niet boeien en heb geen zin in om naar een aftakelings proces te kijken.. Wat wil de maker met het verhaal? Bij mij komt het niet over.

avatar van 93.9

93.9

Film kon het echte gevoel niet overbrengen, ondanks de loodzware onderwerpen.

avatar van Movsin

Movsin

Film die in kracht toeneemt naarmate het drama in het verhaal toeslaat.

Jesper Christensen acteert sterk, maar de andere acteurs stellen zeker niet teleur.

De klassieke traagheid waarmee de verhaallijn wordt afgehandeld, heel vaak eigen aan Deense film, komt deze keer wel ten goede. Het onderwerp, de fanatieke beroepsliefde van de vader en zijn ziekte alsook de sterke familieband, vereisen toch wel scènes die de gemoedsgesteltenis van de personages voldoende weergeeft.

BBarbie

Realistisch familiedrama over de impact een ongeneeslijk zieke en veeleisende vader op het leven van zijn kinderen. Een sober verhaal over moeilijke keuzes, vertwijfeling en saamhorigheid. De film bevat zeker tegen het einde een aantal ongemakkelijke, pijnlijk te aanschouwen scènes met een hoog herkenningsgehalte. Niettemin is de vertolking van de sterfscène door Jesper Christensen weergaloos.

avatar van EdRaket2

EdRaket2

Aardig familie drama. Goed acteerwerk, sobere film, mooi gemaakt. Het enige is dat ik er niet heel vrolijk van word (maar dat is soms nu eenmaal zo in het leven).

avatar van ZenZin

ZenZin

Goed gespeeld verhaal over iemand die ziek raakt en doodgaat.
Dit thema is aan de ene kant natuurlijk zeer fundamenteel maar aan de andere kant ook gewone dagelijkse kost en de uitwerking van de film blijft in het laatste steken. De diverse karakters raken in de loop van het verhaal even van hun stuk maar hier gaat het mis met de film.
De dochter hunkert plotseling vergeefs naar een blijk van oprechte liefde van de horkerige en egocentrische vader en gezien haar kennelijk vrijgevochten en artistieke levenshouding is het voor mij niet geloofwaardig dat zij zich zo afhankelijk en geschokt opstelt. Ook de switch van de echtgenote die eerst "nee" zei tegen de verzorging komt onverklaarbaar uit de lucht vallen Aan het eind lijkt het ineens een warme en verbonden familie waarin ieder braaf doet "zoals het hoort" , teleurstellend banaal allemaal.
Het begint allemaal luchtig en hoopgevend maar het laatste half uur is saai, cliché en te langdradig.

avatar van AniSter

AniSter

Mooie maar heftige film. Het camerawerk vanuit de losse hand begon me op een gegeven moment te storen. Ondanks het trage verloop bleef deze film boeien. Vreemd om de term 'goed' te gebruiken; het gebeuren rondom het overlijden was perfect neergezet.

• 2047 berichten

De titel kwam me inderdaad al erg bekend voor. Maar de film zelf niet. En ik had hem dus toch al gezien. En ik ben heel verbaasd dat ik er toen maar 2.5 ster voor gaf. De mening van toen, heb ik bij deze kijkbeurt helemaal niet meer. Ik snap ook niet wat ik toen bedoelde met verhaallijntjes die niet afgemaakt werden. Dat herken ik nu echt niet meer. Het was gewoon een hele mooie menselijke film die inderdaad ook erg mooi en naturel geacteerd wordt.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Dan bouw je een familie-imperium uit en schop je het tot de hoogste regionen van het land, moet je uiteindelijk vaststellen dat aan alle schone liedjes ook een eind komt. Het is het lot van de selfmade topbakker Rikard. Het nageslacht heeft andere toekomstdromen en zijn eigen gezondheid laat het niet langer toe. Hij ziet zijn levenswerk door zijn vingers glippen. Het is een harde noot om te kraken voor deze trotse, eigenzinnige en hardvochtige man.

Het levert de nodige spanningen op binnen de intieme familiekring Rheinwald. Soms qua montage niet altijd even duidelijk, ook door de soms vreemde conclusies in de één en later andere scène, alsof er iets te veel geknipt werd. Desalniettemin een interessante film waarbij familiedilemma's de kop opsteken. Loyaliteit en wat van je verwacht wordt staat in schril contrast met het eigen geluk of vrijheid. Neem daarbij het eigen persoonlijke drama dat het koppel Ditte-Peter ondergaat en je komt in een intens drama terecht.

Prima acteerwerk van Lene Maria Christensen die we af en toe wel zien opduiken in de Deense cinema. Ook Pilou Asbaek is geen onbekende met zijn internationale acteerwerk.