Medalia de Onoare (2009)

Alternatieve titels: Medal of Honor | Die Ehrenmedaille

Duitsland / Roemenië

geregisseerd door Cãlin Peter Netzer
met Mimi Branescu, Victor Rebengiuc en Camelia Zorlescu

Op een dag ontvangt een 75-jarige Roemeense man een medaille door zijn 'heldhaftige' daden tijdens de Tweede Wereldoorlog, een tijd die hij zich nauwelijks herinnert. Door de medaille besluit hij nog eens na te denken over zijn hele leven; misschien was hij geen nietsnut, misschien heeft zijn leven zin en misschien betekent hij wel iets voor zijn familie.

"Er niet meer bijhoren" is wel het hoofdthema van deze zeer mooie, subtiele film en dit wordt m.i. bevestigd in de schitterende eindscène.
Door een onverwachte belangstelling gaat een oude man plots fantaseren over zijn verleden en zich in deze fantasie waardevol achten, tot...
Erg menselijk en sociaal herkenbaar, zoals doorgaans Roemeense films, heel dikwijls van hoog niveau.