Divina Creatura (1975)

Alternatieve titel: The Divine Nymph

Italië

geregisseerd door Giuseppe Patroni Griffi
met Laura Antonelli, Terence Stamp en Marcello Mastroianni

In de 'roaring' jaren twintig wordt de aristocraat Dany di Bagnasco (Terence Stamp) verliefd op Manoela Roderighi (Laura Antonelli), een schijnbaar respectabel meisje uit de middenklasse. Als zijn fascistische neef Michele Barra (Marcello Mastroianni) ook verliefd op haar wordt, speelt ze beiden tegen elkaar uit.

W...w....w....wat zie ik???, nog geen geleerde commentaren voor een film van auteur Griffi met Stamp, Placido, Manni, Mastroianni en...Laura Antonelli ????
Ja, Laura mag hier gewoon optreden in een brok auteurscinema, niet voor het laatst of eerst en ook niet voor het laatst met Griffi. Wat niet wegneemt dat ze regelmatig naakt gaat natuurlijk en zo hoort het ook. Auteur Griffi bewerkte een roman van auteur Zuccoli, die zich blijkbaar liet inspireren door de auteurs van het Franse decadentisme.
De intrige biedt ons niets nieuws en lijkt eerder op la dame aux camelias/la Traviata dan op Proust, het is ook duidelijk opgezet als een melodrama/opera seria met een afloop die zich laat raden, of dacht je dat Stamp zomaar voor de gezelligheid bij apotheker Manni komt buurten. De ware werkzaamheden van Antonelli komen ook niet als een verrassing.
De synopsis klopt niet geheel: Mastroianni is de ex-minnaar van Antonelli die weer terug opduikt, fasjist wordt hij echter pas later. Placido speelt in het begin het vulgair imbeciele vriendje van Laura, en op het eind zien we een cameotje voor Tina Aumont
Qua verhaal is dit dus slechts geschikt materiaal voor gays of eenzame huisvrouwen, visueel is dit echter briljant waarbij vooral de art- en kostuum design een pluim verdienen voor deze transponatie naar de tijd tussen de afgelopen belle epoque en art nouveau enerzijds en de opkomende art deco en meer abstracte stijlen anderzijds, we zien hier ook de eerste flappers het schouwtoneel betreden.
Ook de fotografie van Rotunno die talloze auteurklassiekers fotografeerde, dient zeker te worden gememoreerd.
Score van Morricone.

Ja, ik zou deze film ook graag zien pippo il buffone. Maar daar heb ik Engelse suppies voor nodig hè (ja, jij natuurlijk niet hè). En die zijn in geen velden of wegen te vinden. Of jij moet ze weten te vinden... Doe een moord voor een goeie tip. Op de foto's ziet deze film er prachtig uit. En ach, het verhaal....Als Laura ons tenminste niet direct uit haar slaapkamer dondert vind ik het allang best.
Iets anders. Wat heb jij precies tegen auteurscinema? Wat dat dan ook zijn mag. En wat zijn flappers?

Ik heb niets tegen auteurscinema, mits er lekkere, dikke, gezonde, natuurlijke jetsers als die van Antonelli in te zien zijn. Ik mengde me echter in de toen woedende brede maatschappelijke discussie tussen enerzijds Laura Antonelli buffs die geloofden in haar kwaliteiten, en knorrige pundits die haar verbannen wilden zien naar "Fa commercials " . Die discussie eindigde uiteraard in een totale triomf van de Laura buffs.
Wat een flapper is heeft u ongetwijfeld al gekoekeld/ wiekiet, en zo niet dan interesseert het u waarschijnlijk toch geen fuck. In beide gevallen zou een antwoord overbodig zijn
Tenslotte : downloadtips zijn hier verboden zoals u weet, en de Italiaanse DVD heeft geen onderschriften.

avatar van beavis
Er zijn geen Engelse fansubs (helaas!!), maar misschien heeft een Fransman wel wat aan Franse? Die zijn er namelijk wel