Henri 4 (2010)

Alternatieve titels: Henri IV | Henry of Navarre

Duitsland / Frankrijk / Tsjechië / Spanje
Drama / Oorlog
155 minuten / 174 minuten (Nederlandse dvd-versie)

geregisseerd door Jo Baier
met Julien Boisselier, Joachim Król en Andreas Schmidt

Frankrijk, 16e eeuw: Protestanten en Katholieken vechten voor hun land en macht. Aan het hoofd van de Protestanten staat Henry of Navarre die zijn mannen leidt in de strijd tegen Parijs, de Katholieken en tegen zijn moeders grote rivaal, Catherine de Medici, Koningin van Frankrijk. Catherine de Medici biedt Henry de hand van haar dochter Margot als teken van verzoening maar het huwelijk eindigt in een bloedbad. Henry overleefd de 'St. Bartholomew's Day of Massacre' maar wordt gevangen gehouden in het Louvre. Als hij na 4 jaar ontsnapt verandert hij 5 keer van godsdienst en doet er alles aan om op de troon te komen.

1963? Lijkt me sterk.

avatar van Onslaught
Lijkt mij een erg interessante film. Ik hou wel van geschiedenis films.

Ben benieuwd.

avatar van ardbeg41
fout in het jaartal viel me ook al meteen op, beter is : Frankrijk 16e eeuw
Film zou qua structuur / plot, deels samen moeten vallen met één van mijn lievelingsfilms : La Reine Margot

Henri 4 krijgt in de duitse media echter niet zo'n goede kritiek
even wachten hoe ik hem zelf zal vinden. Spannend

Duitse co-productie die er visueel mooi uit ziet maar erg aan de trage kant 2.5*

avatar van DiKKe_OsCaR
De soundtrack is in ieder geval erg goed (Hans Zimmer). Via de soundtrack op Spotify kwam ik bij deze film uit. Ik ben nu wel benieuwd naar de film, puur door de mooie muziek.

avatar van chantal29
gisteren dvd 1 gezien was echt top vanavond dvd 2 kijken hopelijk die ook super mijn reactie verder over dvd 2 komt nog

De regisseur lijkt zich vertilt te hebben aan dit omvangrijke project. In ieder geval meer geschikt als tv-serie dan als biosoopproduktie, deze omslachtige, te overladen, groteske literatuurverfilming (Heinrich Mann), die te hectisch overkomt en simpel uniformiteit mist. Het draaiboek is zwak en ongeorderd en de cast lijkt in een neerwaartse spiraal meegezogen: speelt ongeïnspireerd.
Wellicht nog interessant en leerzaam voor de huidige religiefanatici

Geen sterke film, komt erg traag op gang en deel 2 kabbelt wel erg traag voort. En inderdaad lijkt dit meer op een tv-serie dan een bioscoopfilm.

Eerder dan aangekondigd (niet op 7 februari maar al op 24 januari) is de DVD-versie met Nedelandse ondertitels in de videotheken verschenen. Het betreft een "extended edition" op twee schijven, met extra en verlengde scènes. Deze versie met een totale speelduur van ruim net geen 175 minuten is (nog) niet op IMDb vermeld.
Opmerkelijk is ook het verschil in beeldformaat. De (standaard)film die ik in eerste instantie aanschafte (Britse editie) wordt getoond in het formaat 2.35 : 1 en staat als zodanig ook niet genoteerd bij IMDb. De verlengde Nederlandse editie is in 1.78 : 1 zoals bij IMDb bekend.
Dat verschil in beeldformaat was voor mij (uiteraard) een uitdaging eens na te gaan welk het èchte zou kunnen zijn. Van beide films heb ik "screenshots" van hetzelfde beeld gemaakt en daaruit kwam onomstotelijk vast te staan dat het 2.35-beeld uit het 1.78-beeld is gesneden, gewoon door aan de boven- en onderzijde een strook te verwijderen.
De Nederlandse versie biedt dus niet alleen méér film, maar ook méér beeld.

avatar van Onslaught
Aardig historisch drama.

Sommige scenes erg mooi in beeld gebracht en ook kleding en decor etc is keurig in orde. Wel heb ik de film in 2 delen gekeken, want anders is het wel een erg lange zit.

De film weet het geweldige La Reine Margot niet te overtreffen, maar biedt wel een iets wat andere kijk op de personages en gebeurtenissen.

Mooie decors en locaties, prachtige kostumering.
Maar helaas is niet alles in deze film even goed, sommige vertolkingen zijn ondermaats en het verhaal, op zich nochtans goed, is wat te lang uitgesponnen.
3 Uur is een hele zit, en een beetje té lang voor dit verhaal.

avatar van blurp194
Geschiedenisles.

En zoals dat bij een goede geschiedenisles hoort, wordt ook deze mooi verteld. Maar ondanks dat het leven van Henri IV nogal aan de onstuimige kant was, en er ook met Margot en de bloedbruiloft toch wel genoeg te doen valt, wordt het toch na een uurtje of wat langzamerhand wat langdradig. Misschien dat de aandacht wat meer op het begin van het verhaal had moeten blijven.

In de vergelijking met La Reine Margot gaat het hier veel meer om de persoon van Henri. En dat geeft wel een nieuw inzicht, zoals Onslaught ook al opmerkt. Misschien is deze film ook wel wat waarachtiger, de decors in de paleizen zien er wat spaarzamer uit.

ARD (Henri 4, vrijdag 6 april, 20:15 uur)

avatar van Filmfan74
Het eerste deel vond ik wat langdradig en minder boeiend, maar het tweede deel heb ik echt genoten. Dit was persoonlijker, meeslepender.
Mooie geschiedenis les met mooie decors, prachtige kostuums en fantastische make-up (zelden mensen zo natuurlijk zien verouderen). Weliswaar een hele zit, het had korter gekund, toch een aanrader.

avatar van Lof78
aardige mini-serie.
*** sterren

avatar van cor1946
Goede mini-serie met goede acteurs. In een keer afgekeken wat wel een lange zit was maar het was de moeite waard.

avatar van valtalor
zeer goed verfilmd, het inderdaad een lange zit als je hem in een stuk uitkijkt maar het bleef boeiend. 1 minpunt het einde mocht wat uitgebreider. Ze mochten op zijn minst een nawoord meegeven. Maar voor de rest vond ik het een zeer goede film.

avatar van parcivalis
Hernri V speelt natuurlijk leentjebuur bij La Reine Margot (bruiloft scene/rare muziekje onder de slachting in Parijs) maar hoewel de productie het niet haalt bij Patrice Chéreau's klassieker uit 1994, biedt de serie een stukje gedegen Franse cinema. De film toont vele eigenzinnige details en het geweld wordt ongekend suggestief (lees:hard) neergezet. Julien Boisselier is als Henri de Navarre sympathiek en overtuigend maar niet erg innemend. Naar het einde toe wordt de vertelsnelheid opgevoerd wat de betrokkenheid evenmin ten goede komt. Fotografie, cameravoering en montage zijn dik in orde als ook de make up; mensen en voorwerpen zijn echt vuil, wat het realisme ten goede komt (een truc die ze in Hollywood maar niet willen snappen) Al met al is Henri 4 zeer de moeite van het kijken waard.