Soundtrack for a Revolution (2009)

Verenigde Staten / Frankrijk / Verenigd Koninkrijk
Documentaire / Muziek

geregisseerd door Bill Guttentag en Dan Sturman
met Andrew Young, Lynda Lowery en Harry Belafonte

"Het was goede onrust. Het was noodzakelijke onrust." Congreslid John Lewis was in de jaren zestig een van de voorvechters van de Amerikaanse Burgerrechtenbeweging die met vreedzame acties vocht voor afschaffing van de apartheid. Onlosmakelijk verbonden met die strijd was de zwarte muziek, de nummers die van generatie op generatie werden doorgegeven. Muziek was niet zo maar muziek, het was een oraal verslag van de zwarte geschiedenis. "Soundtrack for a Revolution" laat met interviews, historische fragmenten en nieuwe optredens van vrijheidsliederen zien wat het belang was van die muziek, voor de Burgerrechtenbeweging maar ook voor de tienduizenden die vanuit de hele Verenigde Staten naar het zuiden trokken om te helpen protesteren. Het was de muziek die solidariteit bracht, aldus een van de getuigen in de film.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Aardige documentaire waarin aan de hand van muziek de strijd van de Civil Rights Movement wordt verteld. Niet alle muzikale keuzes vond ik even geslaagd maar wel mooie bijdrages oa van the Roots en Richie Havens. Ooggetuigen vertellen het verhaal dus veel talking heads maar ook veel beeldmateriaal, bizar dat dat relatief kort geleden plaatsvond in de zuidelijke staten van de USA. Verder niet echt nieuwe inzichten, en soms leidde de focus op muziek een beetje af, maar boeiend filmpje.

avatar van Brix
Vanavond te zien op ARTE > 20:15 uur

avatar van Richard_Voorhees
Weleens een stukje van meegepikt in ik geloof "Het Uur van de Wolf", maar vanavond dus eens in zijn geheel bekeken. Het verhaal word wel van de wat eenzijdige (zwarte) kant verteld, maar ik kan me voorstellen dat menig tegenstander van het "bij elkaar voegen" van de verschillende rassen niet de medewerking wilde verlenen aan deze docu. Verder is het rijtje mensen dat voorbij komt nog best indrukwekkend en zorgen ze ervoor dat het verhaal wat compleet blijft.
Verder kan ik de muzikale bijdrages van o.a. John Legend en Angie Stone wel goed waarderen. Sterke muzikanten die de bekende "protestnummers" uit die tijd op een sterke wijze ten gehore laten brengen.
Als je jezelf al wat meer verdiept hebt in deze geschiedenis zal de meeste informatie wel bekend voor komen. Deze film is dan ook meer interessant voor zij die nog niet heel veel van deze tijdsperiode kennen.