Le Comte de Monte-Cristo (1954)

Alternatieve titel: The Count of Monte Cristo

Frankrijk / Italië
Avontuur / Drama
183 minuten (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Robert Vernay
met Jean Marais, Lia Amanda en Daniel Ivernel

Op de dag van zijn verloving met zijn geliefde Mercédes wordt Edmond Dantès gearresteerd wegens verraad en belandt in een gevangenis op het eiland Château d'If. Hij realiseert zich dat hij er is ingeluisd. Na jaren gevangenschap krijgt hij gezelschap van de priester Abbé Faria, die ook ten onrechte vastzit. Voordat hij sterft vertelt deze aan Edmond een geheim over een verborgen schat op het eiland Monte Cristo. Als Edmond weet te ontsnappen is zijn enige doel om wraak te nemen op degenen die zijn leven geruïneerd hebben.

avatar van Brix
Sfeervolle versie van het bekende verhaal dat zovele malen verfilmd werd.
Jean Marais is een van de beste vertolkers die ik in de rol van de graaf gezien heb.
Misschien zelfs wel de allerbeste.
Hij speelt de rol humorloos en dominerend, zoals dat ook in het originele boek staat.

De kleuren van de film zijn bijzonder te noemen.
Bruin en rood, in vele schakeringen, overheersen, en scheppen een heel aparte sfeer.
Bovendien waren Franse kleurenfilms in die jaren zeldzaam.

Ik ben altijd blij geweest dat het filmverhaal nooit verder ging dan het eerste 'Monte Cristo'boek van schrijver Dumas.
Ik bezit de vervolgen daarop ook, en ik mag wel zeggen dat het bijzonder naargeestige verhalen zijn.
Die zou ik echt niet graag op film zien verschijnen.

26 juli 14:45 - 16:20
ARTE