The Rainbow Warriors of Waiheke Island (2009)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Suzanne Raes
met Rien Achterberg, Martini Gotjé en Susi Newborn

Op 10 juli 1985 zonk de Rainbow Warrior, het vlaggenschip van milieuorganisatie Greenpeace, als gevolg van door de Franse geheime dienst geplaatste bommen. Een van de vaste bemanningsleden verloor daarbij het leven. De aanslag was een antwoord op de acties van Greenpeace tegen de kernproeven op het atol Mururoa, die de publieke opinie ten opzichte van de proeven immens beïnvloedden. De toenmalige bemanning van het schip, waarvan een klein deel inmiddels in een harmonieuze leefgemeenschap op het Nieuw-Zeelandse Waiheke eiland woont, kijkt terug op de begintijd van de Rainbow Warrior, een oud, roestig schip dat met wat Nederlands geld en vooral veel tomeloze inzet van de vrijwilligers werd getransformeerd tot hét boegbeeld van milieuactivisten.

avatar van Drs. DAJA
Draaide dit jaar op het IDFA.

Tjees, wat is het gemiddelde laag! Echt heel onverdiend. Prachtige documentaire waarvoor alleen het verhaal dat wordt blootgelegd al een 5* verdiend. Interviews met de meest fantastische figuren (kudos naar Martini die onze eigen, hoewel iets meer bij bewustzijn, Ozzy Osbourne is) over een initiatief waarvan er niet genoeg kunnen zijn. Het gevoel van onrecht wat me bekroop na de bomaanslag op de boot was enorm. Maar hoe klein de actie ook, het geeft toch een signaal af. Dat grote bedrijven niet de steun hebben van de bevolking. En ook al trekken ze zich daar meestal geen reet van aan, zo'n idee laat ze toch minder goed slapen 's nachts.

Hoe je ook denkt over de acties, het is in ieder geval een verschijnsel dat aandacht verdient. Het is een reactie op minder leuke verschijnselen in de wereld, dus interessant hoe een en ander zich verhoudt en wat precies aangekaart wordt en hoe. En ik vind het interessant om deze mensen aan te horen over waar zij op terug kijken en wat zij beleefden, hoe ze het beleefden en wat hun drijfveren waren en zijn en hun visies op zaken. Het zijn stuk voor stuk karakteristieke types met een grote drive om dingen in de wereld te willen verbeteren. Mooie archiefbeelden en ander ondersteunend materiaal, informatief.

PS: Lekker hoor, dat plat Haags