• 8.556.693 stemmen

Genre: Documentaire

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Michiel van Erp

Met onder meer: Beatrix Kleuver, Bea Lubbers, Beatrix Willemstein

IMDb beoordeling: 6,3 (19)

Plot Beatrix, Majesteit

Deze documentaire is een zoektocht naar de emoties en drijfveren van onze koningin én van een aantal naamgenoten. De film legt de hoogte- en dieptepunten vast uit het leven van koningin Beatrix en een aantal Bea’s, Trixen en Beatrixen. Zij zijn in situaties beland die parallellen oproepen met cruciale momenten uit het leven van onze vorstin.

kappeuter (crew films)

De documentaire 'Beatrix, Majesteit' wordt door HUMAN uitgezonden op vrijdag 25 december om 20.40 uur op Nederland 2 (herhaling zondag 3 januari 2010 om 14.15 uur op Nederland 1).

Vanavond zit Van Erp in De Wereld Draait Door om over 'Beatrix, Majesteit' te praten.

avatar van revadebe

revadebe

Het concept van 'gewone vrouwen', die vertellen over belevenissen die ook Beatrix heeft gehad, vind ik erg mooi gevonden. Ik vond een aantal verhalen ook erg treffend, bijv. over Parkinson, familiebedrijf, eenzaamheid. Dat het ook gaat om allemaal naamgenoten van Beatrix, versterkt het ook wel.

Toch vond ik de documentaire een beetje rommelig overkomen. Daarom had ik ook liever gezien dat er wat minder Bea's zouden zijn, waardoor alles minder door elkaar loopt. Ook vond ik niet alle beelden van de 'echte' Beatrix even interessant.

avatar van xangadix

xangadix

Veel van de Bea's interesseerden mij al gauw geen ene moer, maar de karakteristieke Van Erp aanpak heeft mijn aandacht voor de docu toch vast weten te houden.

avatar van Drs. DAJA

Drs. DAJA

Van Erp levert in één jaar tijd, drie geweldige documentaires af waarvan Beatrix, Majesteit de laatste is. Boeiend concept en deze documentaire bevat vele filmische momenten waarbij op een mooie manier de kern van waar Van Erp naar zoekt wordt getoond. Erg knap hoe hier een beeld van de koningin wordt geschetst. Was overigens wat minder enthusiast over de toch wel heel veelvuldig terugkerende beelden van bezoeken en feestelijkheden; ik had maar een paar keer het gevoel dat er in deze shots dingen gebeurden die bijdroegen aan het verhaal. Hoe dan ook is Beatrix, Majesteit een bijzondere en zeer geslaagde documentaire.