A Grandpa for Christmas (2007)

Drama / Komedie

geregisseerd door Harvey Frost
met Ernest Borgnine, Katherine Helmond en Juliette Goglia

Bert O'Riley is een oude, gepensioneerde zanger die ooit een grote ster was. Hij heeft nauwelijks nog contact met zijn dochter en 9-jarige kleindochter Becca. Als Becca's moeder plotseling opgenomen wordt in het ziekenhuis, wordt zij naar haar grootvader gestuurd.

avatar van Mr. Chiel
Bijzonder lelijke filmposter. Vrij dramatische film over een meisje dat haar opa nog nooit gezien heeft door een familieruzie. Geen heel bijzonder verhaal, maar leuk verteld. Het kabbelt allemaal een beetje voort, nergens echt heel speciaal, maar leuk om te zien.

avatar van arno74
Best een hele aardige kerstfamiliedrama. Uitgangspunten zijn wel cliché en veel vaker gefilmd, toch weet de regie de film interessant te houden. Zeker voor een TV-film is dit helemaal niet zo slecht als de lage score hier deed vermoeden. Op hoofdlijnen is zo'n verhaal uiteraard voorspelbaar, maar het mooie van deze film zit toch in de details. Het is echter helemaal geen komedie, het komische element is meer bijzaak. De film kreeg trouwens een Golden Globes-nominatie, voor de rol van Ernest Borgnine als opa. Ruim 3*

avatar van Moviestar1979
In Amerika naast A Christmas Story (1983) een groot succes.

In Nederland teren we grotendeels op de standaard kerstfilms zoals Home Alone (1990). Zodoende is het wel eens leuk voor wat afwisseling, en de minder bekendere kerstfilms aan bod te laten komen. Mijn verwachtingen waren niet hoog, en wederom schrok ik van de hoge rating op IMDB. Het verhaal is standaard, en hier en daar wat te braaf.

Wat maakt deze film dan toch het bekijken waard? Voor mij is dit ongetwijfeld Ernest Borgnine! De altijd goedlachse acteur die de respectabele leeftijd van 95 jaar heeft mogen bereiken. Zijn acteerprestatie leverde hem een Golden Globe-nominatie op. Ik heb hem altijd al geweldig gevonden in Airwolf (1984).

Zeker een geslaagde familiefilm, maar verre van geweldig.

3,0 *