A Christmas Story (1983)

Verenigde Staten / Canada
Komedie / Familie

geregisseerd door Bob Clark
met Melinda Dillon, Darren McGavin en Peter Billingsley

Ralphie, een jonge jongen die opgroeit in de jaren '40, droomt ervan om een Red Ryder BB geweer te hebben. Hij probeert de wereld er van te overtuigen dat die het perfecte kerstcadeau zou zijn. Hij stuit echter op weerstand bij zijn ouders, zijn leraar, en zelfs bij de Kerstman zelf.

44 BERICHTEN10 MENINGEN

avatar van erik1677
geplaatst op 24 december 2012, 12:20 uur, permalink
Hij blijft echt priceless dat kleine jochie met die bril, van de week ook maar eens deel 2 kijken.

avatar van JT Chinaski
geplaatst op 24 december 2012, 23:24 uur, permalink
Waarom draaien ze deze nooit in Nederland?

geplaatst op 30 december 2012, 17:50 uur, permalink
Dit jaar voor de derde keer op rij deze kerst klassieker gezien en het verveelde nog steeds niet.
Ralphie doet me echt erg veel denken aan me eigen kindertijd, ik had toen de tijd ook blond haar, een bol gezichtje en een brilletje op. 😛

A Christmas Story blijft leuk en kijkt heel makkelijk weg. 🙂
Stem blijft staan op 4*

avatar van badfans69

geplaatst op 14 december 2013, 3:16 uur, permalink

geplaatst op 28 december 2013, 4:05 uur, permalink
4de kerst op rij en nog steeds vind ik dit een erg vermakelijke, leuke en grappige kerstmis klassieker!
De heerlijke feel good sfeer is hier ruimschoots aanwezig en de avonturen van Ralphie zijn en blijven erg leuk om te volgen en geven je weer het gevoel van kind zijn.

Stem blijft nog steeds op een hele dikke 4 staan! 🙂

geplaatst op 10 december 2014, 22:25 uur, permalink
Op zoek gegaan naar een leuke kerstfilm. Kwam dus uit bij deze oude film.Positieve reakties...dus kijken...Maar o o wat matig, zwaar gedateerd, en die voice-over maakte het ook niet beter... hier en daar een glimlach, maar hoop gedoe om een luchtbuksje...nope 1x is genoeg er zijn vele leukere kerstfilms...

geplaatst op 26 december 2014, 22:47 uur, permalink
Opvallend blijft het verschil in belangstelling en waardering tussen Amerika en Europa voor deze film. De Amerikanen herkennen zich hier vast een stuk meer in, zeker als we de tekst op de poster moeten geloven.

Ik vond het wel redelijk. Een aantal aardige scènes worden hier al gememoreerd. Het scheelt dat het niet zo cliché is als veel andere kerstfilms en het uitgangspunt (en de voice-over) zijn leuk. Daartegenover staat dan weer dat veel grappen op zich nogal voorspelbaar zijn. Eigenlijk vond ik het dan ook wat tegenvallen en begrijp ik niet helemaal waarom dit in Amerika zo'n klassieker is. Echt grappig wordt het dan ook eigenlijk nooit. Hooguit een beetje. Misschien herken ik er niet voldoende in, maar sommige scènes lijken niet echt hun climax te bereiken of zo. Tel daar nogal irritant gegil van over het algemeen vrij matige (kinder)acteurs bij op en het onvermogen van Clark om visueels wat leuks te doen en ik kan hier met de beste wil niet meer dan een gemiddelde film in zien. Al hielp het niet dat mijn vriendin er geen klap aan vond.

3 sterren. Waar blijft trouwens het jaarlijkse bericht van Mescaline?

geplaatst op 27 december 2014, 21:35 uur, permalink
Ook maar eens meegepikt.

Wist niet wat te verwachten, maar een typische Amerikaanse kerstfilm vond ik dit niet, voor zover ik daarover kan oordelen uiteraard. Kerstmis staat dan wel centraal, het gaat toch meer over een 9-jarig jongetje dat langzaam in contact komt met de wereld.

Waarom het een klassieker is geworden? Allicht dezelfde reden als Home Alone neem ik aan. Gewoon steevast blijven uitzenden op Kerst (of welke andere vaste gelegenheid), dan doet de kwaliteit van zo'n film er niet eens zoveel toe en wordt het na een tijd vanzelf een stukje weemoed.

Eerste kwartier was ECHT taai. Leek één of andere slechte TV-film, compleet geen ritme, slecht geacteerd en het zag er serieus bedenkelijk uit. Eigenlijk is het dat wel de hele film lang, maar af en toe weet de film toch een beetje grappig uit de hoek te komen, waardoor het net iets makkelijker uit te zitten valt. Geen hoogstaande dingen, maar het ventje dat met een stuk zeep in z'n mond de verschillende merken zit te vergelijken wat best geinig. Ook papa met z'n lamp was aardig aandoenlijk.

Dat neemt niet weg dat het verder een draak van een film is.

1.0*, net aan.

avatar van Moviestar1979
geplaatst op 31 oktober 2015, 18:18 uur, permalink
Bijna niet te geloven dat een dergelijke Kerstfilm zo'n hoge rating op IMDB heeft.

De film is zeker niet slecht, en zorgt voor een onderhoudende sfeer. Veel studio's hadden weinig interesse. Bob Clark mocht hem alleen uitbrengen indien hij akkoord zou gaan met het maken van een horrorfilm. Ook het succes van Porky's (1982) had een grote invloed op "A Christmas Story ". In totaal is hij met Jean Shepherd ruim 10 jaar bezig geweest om het concept van de grond te krijgen. Leuk detail is overigens dat beiden een cameo in de film hebben.

Ralphie laat duidelijk weten dat hij met Kerstmis het Red Ryder BB geweer wil hebben door dit 27 keer te herhalen. Wil Wheaton heeft in het begin auditie gedaan voor de rol van Ralphie, maar kwam hier uiteindelijk niet voor in aanmerking. De destijds 12-jarige Peter Billingsley nam zijn plek in om het 9-jarig jochie te vertolken. Jack Nicholson had interesse om de rol van Mr. Parker te vertolken, maar Darren McGavin bleek achteraf beter te zijn. Tevens maakte Zack Ward zijn debuut. Er zijn wat discussies geweest over het jaar waarin de film zich afspeelt. Hoewel het verhaal aangeeft dat het zich begin jaren '40 afspeelt, is het exacte jaartal 1939. De inwoners van Cleveland hebben o.a. hun medewerking verleend aan de klassieke auto's. In 2012 verscheen er een musical over de film die acteur Peter Billingsley produceerde.

Hoewel het verhaal zich in een stad in Indiana moest afspelen, werd een groot deel in Cleveland, Ohio opgenomen. De voorgevel van het huis werd in 2005 gekocht door Brian Jones die een groot fan was van de film. Het heeft jaren geduurd om het volledig te renoveren. Op 25 november 2006 werden de deuren van het huis voor toeristen geopend.

Wat wij met films zoals Home Alone (1990) hebben, zullen de Amerikanen met "A Christmas Story " hebben. De film werd daar een groot succes, maar kreeg mindere bekendheid in Europa. De DVD is alleen internationaal verkrijgbaar. Ondanks een aantal grappige momenten, kan ik er helaas niet meer dan 3 * voor geven.

avatar van Mochizuki Rokuro
geplaatst op 16 november 2015, 21:43 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Op zich best aardig, want ik zou zo gauw geen film weten die hier op lijkt. Maar het tempo ligt nogal laag en het gegeven is nu ook weer niet zo heel erg boeiend. De scene met de bezorgde been-lamp was toch wel tamelijk humoristisch.

Maar goed dit "best bewaarde geheim" van (o.a.) de imdb 1980's lijst én de 500 Essential Cult Movies (Cult Humor section) dus ook eindelijk eens gezien...

avatar van benni
geplaatst op 29 november 2015, 20:53 uur, permalink
Wat slecht..., die voice over. Irritant kereltje ook. Niks geen kerstgevoel in deze film.

geplaatst op 20 december 2015, 7:59 uur, permalink
Aardige verfilming van een paar episodes uit Jean Shepherd’s kostelijke verhalenbundel ”In God we trust: all others pay cash”. Best vermakelijk, maar lang niet zo hilarisch als het boek. Binnen het genre 'kerstfilms' toch wel een van de leukste.

avatar van Kondoro0614
geplaatst op 26 december 2015, 0:43 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
A Christmas Story

Ondanks het hoge cijfer op IMDb voor A Christmas Story is de film erg tegenvallend. Ik had de film al een tijdje op mijn kijklijst staan en dacht een hele tijd dat dit echt een geweldige kerst film zou zijn, en ik moet zeggen dat de intro bij mij veel goeds bracht, vond het een leuke sfeervolle intro die ik kon waarderen, echt. Ik genoot persoonlijk eigenlijk gewoon van A Christmas Story zijn intro, best wel gek, haha!

Maar na het achterhalen van het concept zakte de moed al wat meer in de schoenen. Na de intro van de film begon het allemaal op eens in te kakken. Ik moet zeggen dat ik al niet echt vrolijk werd van het lezen van de samenvatting hier op MovieMeter, toch ging ik met goede moed de film in alleen dat is me dan toch echt daadwerkelijk tegengevallen. Na mate de film zichzelf verder afspeelde zakte bij mij maar het kerstgevoel, op het einde kwam die iets terug maar ook dit was te rampzalig dat het gevoel niet echt veel hoger kwam. Er werden natuurlijk wel wat jongens streken uitgehaald, waaronder met je tong over een koude zinke paal heen gaan dat hij vast blijft plakken. Ja elke gek moet dat eens doen.

Nee, de film blijkt dus echt niet weggelegd voor mij. Het is ook meer het acteerwerk waarvan ik soms schrik. Ook al is het een familie film voor jong en oud, het is vaak erg overdreven en nutteloos geneuzel. Daarbij vond ik de voice-over in de gedachten gang van het jongetje erg zonde, hoort er misschien bij maar kon er niet aan wennen. Waarschijnlijk erg leuk met familie leden erbij maar zo tussendoor kon ik er niet echt van genieten. Ik vond het wel fijn dat het kerst gevoel achteraf toch nog wat kwam opspelen, het verhaal was redelijk te volgen, ook niet echt speciaal. Jammer, had er meer van verwacht helaas.

geplaatst op 28 december 2015, 17:02 uur, permalink
Zelfs na de 5de keer blijft dit een erg leuke film! Vorig jaar even een jaartje overgeslagen maar er nu weer erg van kunnen genieten.
Dit is en blijft voor mij samen met Scrooge uit 1970 een must see voor de kerstdagen! 😄
FRAGILE, must be italian! 😉

half sterretje erbij.