Hierro (2009)

Spanje
Mystery / Thriller

geregisseerd door Gabe Ibáñez
met Elena Anaya, Hugo Arbues en Jon Ariño

De liefdevolle moeder Maria brengt haar 5-jarige zoontje Diego naar het afgelegen eiland Hierro, voor een vakantie. Diego verdwijnt echter op mysterieuze wijze van de boot, en hierdoor stort Maria's wereld totaal in. Zes maanden later wordt Maria naar het eiland geroepen, omdat de politie het lichaam van een dood jongetje gevonden heeft. De politie is ervan overtuigd dat het om het lichaam van Diego gaat, maar volgens Maria is dit niet het geval, en dus wordt er een DNA-test gedaan. In de tussentijd verkent Maria het eiland, en doet ze de ontdekking dat rond de tijd van Diego's verdwijning, nog een ander jongetje verdwenen is. Wat houden de politie en de eilandbewoners voor zich?

avatar van The One Ring
Zeer matige bedoening allemaal. Het is een debuutfilm en dat straalt er vanaf, want in de poging om het toch inmiddels wel wat afgezaagde verhaaltje (de twist zag ik na vijf minuten aankomen, door de eindeloze barrage aan shots waarin duidelijk wordt gemaakt dat Anaya een psychische aandoening heeft) wat boeiender te maken wordt gooit Ibáñez ieder audiovisueel trucje dat hij lijkt te kennen (Wat? Geen zwart-wit?) ertegenaan in de vage hoop dat er iets blijft hangen. Wat hij vergeet is sfeer te creëren. De locatie mag er zijn, maar dat is het ook wel, want de montage verpest alles, alsof Ibáñez in een wedstrijdje zit om het verhaal zo snel mogelijk verteld te krijgen. Er wordt niets opgebouwd, meeleven werd onmogelijk en ondanks het hoge tempo leek de film niet vooruit te branden. Dit is echt het type film dat staat of valt bij sfeer of anders moet er filmisch een goede band gemaakt worden tussen de kijker en de psychologische toestand van de hoofdpersoon. Dit is gewoon een gevalletje slechte regie.

avatar van boozebelly
De liefhebbers van een mysterieus, enigszins creepy sfeertje zitten wel goed met deze film.
Ook op visueel gebied steekt het mooi in elkaar en het acteerwerk vond ik ook best te pruimen.
Echter is de ontknoping al snel te voorspelbaar waardoor het als geheel uiteindelijk wat te krachteloos over komt.

Matig. 2,5*

Aardige Mystery / Thriller die het vooral moet hebben van het visuele aspect en het goede spel van de fraaie Elena Anaya (laatst zag ik haar nog schitteren in de film "La Piel Que Habito (2011)). Dat de laatste ook nog uit de kleren ging was natuurlijk mooi meegenomen (onderwateropname zag er fraai uit). Het verhaal weet verder te boeien en is lekker mysterieus (zeker in het eerste uur). Ook heerst er in het algemeen een lekker sfeertje wat nog eens extra versterkt wordt door de beelden en de muziek. Het laatste gedeelte van de film vond ik best nog verrassend en eigenlijk ook wel goed.

avatar van arno74
Op zich een goede poging, maar met een matig resultaat. De beelden van het Canarisch eiland Hierro zijn natuurlijk wel mooi, de rest is qua camerawerk en cinematografie ook prima te doen, en ook de acteerprestaties zijn aardig in deze lastige rollen. Het verhaal is wel wat dunnetjes en ontsnapt maar niet uit die 'twilightsfeertje' waar realiteit en fantasie (of is het psychose?) door elkaar lopen. In die zin deed het me een enkele keer in de verte aan Lost Highway denken van David Lynch (niet mijn ding).

Soundtrack vond ik overdreven aanwezig, en ik weet niet goed wat ik van de toegevoegde schrikeffecten moet denken (of van de vogels). Het voelde soms experimenteel aan. De duur van de film is trouwens prima voor wat het te bieden heeft, niet te lang en niet te kort. Het kan ermee door, ruim 2* van mij.

avatar van lowlander69
Aardige film.Eigenlijk meer drama dan thriller met goed spel van Elena Anaya.Camerawerk is ook dik in orde.

avatar van flaphead
Aardige drama-thriller, waar je bij de allereerste scene al meteen goed in de film gezet wordt en verrast met de beeldtechniek. De cinematografie is veruit het beste onderdeel van de film, dat het haast draagt. Acteerwerk prima.
Het verhaal is wat aan de dunne kant en vrij rechtlijnig. Enorm verrassen doet het niet en het blijft redelijk vlak, ondanks een mentaal pittige ervaring voor de hoofdpersoon. Er zijn net iets teveel 'eh ja ok'-momenten en dat heeft deels te maken met dat het op een of andere manier niet lukt om mee te leven. Misschien had daar toch iets meer tijd voor genomen moeten worden, hoewel ik het meestal fijn vind als niet alles overbodig in beeld wordt gebracht/uitgelegd.
Dankzij de korte speelduur is het een prima tussendoortje en een te verteren zit, zeker door de prachtige cinematografie.