Les Origines du Langage (2009)

Alternatieve titel: The Origins of Language

Frankrijk
Documentaire / Animatie

geregisseerd door Bernard Favre

Samen met onze capaciteit om op twee benen te lopen is onze spraak en taal een van de belangrijkste ontwikkelingen in de evolutie van de mens. Tot in de jaren '80 dachten wetenschappers dat de spraak zo'n 100.000 jaar geleden ontstaan is, samen met het komst van de homo sapiens. Ze waren ervan overtuigd dat de hersenen en het strottenhoofd van de mens pas dan voldoende ontwikkeld waren om het ontstaan van spraak en taal mogelijk te maken. Maar in het begin van de jaren '90 werd een ontdekking gedaan die de wetenschap dwong haar mening te herzien: paleontologen vonden een 200.000 jaar oud strottenhoofd van een Neanderthaler. Wil dat zeggen dat ook die primitieve voorloper van de mens al kon spreken? De zoektocht naar de oorsprong van onze spraak is een ware wetenschappelijke road movie.