Villa Marguerite (2008)

Frankrijk

geregisseerd door Denis Malleval
met Yolande Moreau, Luis Rego en Natacha Lindinger

Adèle en Etienne Grandclément kunnen eindelijk hun droom realiseren: het kopen van Villa Marguerite, een bescheiden vrijstaande woning in de omgeving van Moulins. Het is 1940, maar Villa Marguerite bevindt zich in vrij gebied. Op een dag worden ze uit de brand geholpen door Maria Müller. Ze raken bevriend met haar en ze bevoorraadt de Grandcléments met mondvoorraad. Maria raakt gehecht aan de Villa en vraagt of ze er een kamer mag huren. Adèle en Etienne stemmen hiermee in, hoe kunnen ze deze weldoenster ook maar iets weigeren. Vervolgens komen er mensen langs bij Maria die niet erg spraakzaam zijn en koffers bij zich hebben. Zouden de twee doorhebben wat er gebeurt onder hun dak bij het zien van het goud en de dollars…

Eventjes krijgt collaboratie een menselijk gezicht, maar het is vals en schijn en goedgelovigheid uitbuitend.
Knappe film, vind ik, die meerdere aspecten van WO II aanvoert, maar wat niet te versmaden is vooral het keurig acteren van de twee hoofdpersonages (en ook Natacha Lindinger) met alweer een schitterende Yolande Moreau in een rol die haar goed ligt, deze van goedmenende, doodbrave ziel.

Yolande Moreau ken ik van de film "Sans toi ni loi". In die film had ze een kleine rol. Hier heeft ze de hoofdrol. Het is wel een leuke actrice met een grappige uitstraling. Met de film zelf heb ik echter wat meer moeite. Meneer en mevrouw Grandclement zijn hele aardige mensen die het goed bedoelen maar wellicht ook wat naief zijn. Ze worden waarschijnlijk door diverse mensen in de film belazerd. Maar daar zit precies ook het manco in deze film. Want helemaal echt duidelijk wordt dat allemaal niet. Als ze al belazerd worden, dan is nog maar de vraag op welke manier. En zo kabbelt de film lekker door, zonder dat het echt spannend wordt. Al is het verhaal op zich best boeiend en is de sfeer best aangenaam. De film is van 2008 maar qua tempo en manier van filmen en acteren had hij ook uit de jaren zestig kunnen komen. En daarmee scoort deze film bij mij net geen voldoende. Een vriendelijkheids zesminnetje zou een leraar van mij vroeger gezegd hebben.