Il Sorriso della Iena (1972)

Alternatieve titel: Smile Before Death

Italië
Horror / Thriller

geregisseerd door Silvio Amadio
met Jenny Tamburi, Silvano Tranquilli en Rosalba Neri

Wanneer tiener Nancy Thompson arriveert bij haar moeders villa, ontdekt ze dat zij een wrede dood is gestorven. Volgens de politie heeft ze haar eigen keel doorgesneden met een stuk glas. Nancy ontmoet haar moeders beste vriendin Gina en raakt bevriend. Langzaam maar zeker ontstaan er twijfels bij Nancy omtrent de zelfmoord en in het bijzonder haar stiefvaders' rol in dit alles.

avatar van Mac Hammer Fan
Mya Communications heeft de rechten op deze film verworven en zal hem vermoedelijk dit of volgend jaar uitbrengen.

Het verhaal gaat dat ze binnenkort ook de gekende en briljante kiddie- klassieker Pinocchio gaan uitbrengen.
Serieus nu: gekende giallo, zoals iedere giallo met Rosalba gekend is. Nu ben ik een volstrekt verdwaasde en kritiekloze Rosalba tifoso, maar we moeten toegeven dat ze hier toch duidelijk op leeftijd begint te geraken. Het scenaro leek geknipt voor wat stomende lesbo sex met Tamburi als met Bouchet in Amuck, maar helaas. Qua sleaze moeten we het doen met Neri die een naakte Tamburi fotografeert, maar zo'n geweldig lichaam had dat kind nu ook weer niet.
Wel krijgen we een degelijke giallo in de spiegelogische diaboliques traditie met een rolverdeling die ook weer sterk aan Amuck van dezelfde Amadio doet denken, met Tamburi/Nancy als ogenschijnlijk onnozel trutje, Neri/Gina als bitch en Tranquilli/de stiefvader als- denkt hij- scenarist van de intriges.
Met Tranquilli en Neri heb je enkele van de minst slechte giallo acteurs in huis, wat dan enigszins compenseert voor de geringe sleaze en vrijwel afwezigheid van gore.
De intrige komt langzaam op gang zoals gebruikelijk in dit type giallo, maar op het eind worden we getracteerd op een aantal twists dat wellicht goed is voor een giallo record, en dat wil wat zeggen. En ze waren niet eens allemaal idioot.
Merkwaardig opgewekte leitscore die wel even in je koppie zal blijven zitten.

avatar van mikey
Ongelooflijk vaag/helder uitgangspunt: louche vent wiens rijke vrouw is omgekomen onder verdachte omstandigheden, en zijn kompaan een fotografe die zich verschanst in het huis, krijgen te maken met de petieterige onbekende: de verstopte bakvis (=erfgename-joh) van de rijke vermoorde vrouw! Waarvan men helemaal niks afweet.... geen geboortedatum of foto of een ander document. Maar ze heeft wel met een verdachte (eerder lompe)interesse in poseren zonder kleding. Aan de slag dus voor Neri... Vervolgens een complot en dan de twist.

Tamelijk foute bedoeling van de rich and shameless waarin de tieten van Neri ingeruild blijken door die van Tamburi, wiens lichaam inderdaad niet zo legendarisch is. Maar ze heeft wel een prachtig snuitje. Het driehoeksverhaal is doorsnee.. Een beklemmend sfeertje opbouwen tussen de 3 ploerten in het buitenverblijf zit er niet in. Sorry. Voldoende dan maar.

avatar van perceived
Niet erg memorabel maar toch best aardig. Sfeertje is wel oké en plotje keek ook aangenaam weg. De soundtrack bestaat voornamelijk uit één en dezelfde sixties (iig pre-disco) kietel-porno-track.