A Love Divided (1999)

Verenigd Koninkrijk / Ierland

geregisseerd door Syd Macartney
met Orla Brady, Liam Cunningham en Tony Doyle

'Twee geloven op één kussen, daar slaapt de duivel tussen', een doctrine waar de goegemeentes in het Ierland van de jaren '50 nog niet omheen konden. Toch hebben de katholieke Sean en zijn protestantse echtgenote Sheila de eerste jaren weinig last. De problemen komen pas als hun oudste dochter naar de lagere school moet.

avatar van RRT
RRT
Onderhoudende film. Is alleen misschien voor sommigen niet meer voor te stellen in deze tijd en dit land. Letterlijk dan, want vervang je geloven voor de islam en het christendom, dan is ie erg actueel.
Draait allemaal om verdraagzaamheid.
Is ook nog eens waar gebeurd.
3 sterren dan ook.

avatar van ScarlettOHara
Mooie en indrukwekkende film. Is inderdaad moeilijk te voor te stellen, maar zo ging het wel.

avatar van Carl
indrukwekkend, sterk verhaal. Toch vond ik het technisch allemaal niet erg overtuigend. De kleuren waren wat te zwaar ingezet, en sommige acteurs hadden beter melkboer kunnen worden.
Ik kom tot een 2 waarbij ik dus bewust afstand neem van de meoties die het verhaal opwekken.

Terzijde: wat niet in de film naar voren komt, was dat de vader zelf zich niet aan de boycot hield. De pastoor werd later vervolgd wegens kindermishandeling en diefstal.

avatar van Moviestar1979
Gebaseerd op een waargebeurd verhaal.

De beslissingen die werden genomen, en de gevolgen die een grote invloed hebben op een compleet dorp. De katholieken tegen de protestanten.

De film won 4 prijzen, en werd 5 keer genomineerd.

3,0 *