• 8.524.475 stemmen

De Kijk van Kessels (2009)

Documentaire | 56 minuten

Genre: Documentaire

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Simone de Vries

Met onder meer: Erik Kessels

Plot De Kijk van Kessels

Erik Kessels combineert vele disciplines en laat zich overal door inspireren. Hij is medeoprichter van het eigenzinnige reclamebureau KesselsKramer, maar ook grafisch ontwerper, curator en gepassioneerd fotoverzamelaar. Hoe bepaal je wat belangrijk is in de eindeloze beeldenstroom die op je af komt? Kessels redigeert, combineert en haalt zo verhalen boven die voor anderen verborgen blijven. In zijn reclames wil hij mensen prikkelen, in plaats van ze een schijnwereld voor te houden. Voor Kessels is het heel belangrijk om te blijven kijken- en vraagtekens te zetten bij wat je ziet. "Kijken is iets anders dan consumeren", zegt Kessels. "Mensen laten beelden langs glijden- ze kijken niet meer." In deze film van Simone de Vries zien we Erik Kessels in al zijn disciplines aan het werk: we kijken mee door zijn ogen waardoor hij ons nieuwe perspectieven laat zien in alledaagse beelden. De Kijk van Kessels: de blik van een visionair op de moderne beeldcultuur.

avatar van Tanita

Tanita

Intrigerend, vooral ook het stukje met de Tilburgse "kermisfoto's van Ria van Dijk, die het Stedelijk Museum heeft aangekocht: Schiettent- foto's Ria van Dijk naar 'Stedelijk' - Tilburg - Regios - Brabants Dagblad

avatar van Simon Smith

Simon Smith (crew films)

Boeiend persoon, hij heeft veel interessants te vertellen over hoe wij tegenwoordig om ons heen kijken en waarom we dat zo doen.

Hij staat nog op www.hollanddoc.nl.

avatar van baspls

baspls

Een niet echt mooi gefilmde, maar wel inhoudelijk interessante documentaire van Simone de Vries.

Erik Kessels maakt eigenzinnige en authentieke reclames, maar verzameld daarnaast ook alle soorten foto’s en stelt fotoboeken en tentoonstellingen samen van schijnbaar ongewone foto’s. Kessels ziet een patroon in alle reclames en beelden. Als mensen eenmaal opgegroeid zijn kijken ze over het algemeen allemaal het zelfde en hij is juist geïnteresseerd in afwijkende of ‘mislukte’ foto’s. Mensen kijken niet meer echt maar laten alle beelden aan zich voorbijgaan en door zijn tentoonstellingen dwingt hij mensen te kijken naar wat anders geen aandacht had gekregen. Reclame is volgens hem een soort propaganda, maar familiealbums zijn dat in wezen ook omdat mensen familiealbums maken om te laten zien dat ze een normaal gelukkig gezin zijn (allemaal blije gezichten). Kessels zelf maakt juist foto’s als zijn kinderen zich bezeerd hebben, in zijn ogen is dat veel interessanter.

Ik herken veel autistische trekjes in Kessels. De verzameldrang en de sterke drang om beelden te maken en te verzamelen herken ik bijvoorbeeld ook in mezelf. Het lijkt me namelijk ook ineens een erg interessant idee om oude fotoalbums te gaan verzamelen.

avatar van Mr. Chiel

Mr. Chiel

Erg amusante docu die 13 jaar later nog steeds vlot en vermakelijk is. Leuk om de man en zijn denkwijze beter te leren kennen. En alle verhalen 'mooi afgerond'. Had van mij langer mogen duren.