ad

Alternatieve titel: The Green Domino

Oorsprong: Duitsland / Frankrijk

Geregisseerd door: Henri Decoin en Herbert Selpin

Met onder meer: Danielle Darrieux, Charles Vanel, Maurice Escande

IMDb beoordeling: 6,2 (65)

Oorspronkelijke taal: Frans

Over Le Domino Vert

Een overspelige vrouw glijdt tussen de lakens met kunstcriticus Henri Bruquier. De dochter uit die relatie ontdekt twintig jaar later dat haar vader onschuldig in de gevangenis zit wegens de moord op zijn vrouw. Henri had de schuld op zich genomen omdat hij dacht dat zijn minnares de daad begaan had. Zijn volwassen dochter, die zonder ouders is opgegroeid, zorgt ervoor dat het proces wordt herzien.

Ze bestonden nog niet : films van het koppeltje Decoin- Darrieux...gelukkig maar, want zij was amper 18 en hij 45...wat hem niet verhinderde om zijn sterretje alvast te doen. Ach, die Fransen toch ook. Het zou het begin worden van een hele saga vol Darrieux vehikels, meestal met haarzelf als geplaagde heldin die uiteindelijk alle beproevingen doorstaat en wordt beloond met de grote liefde. zo ook hier in een verhaal dat sterk doet denken aan abus de confiance van 2 jaar later, waar de grote Charles Vanel trouwens ook in zat.

Het betreft hier trouwens en niet voor het laatst een Duitsche co- productie die in Babelsberg werd geschoten met Duitse crew, en geproduceerd door de later beruchte continental chef Greven.

Het verhaal heeft verder weinig om het lijf en is een staaltje melodrama meets boulevardtoneel waarin iedereen het met elkaar doet meets zelfs een whodunnit, al is het laatste aspect slecht uitgewerkt en weet je al wie ut gedaan heeft wanneer je diegene voor het eerst in beeld ziet.

Dit alles wordt ons voorgeschoteld in een flashback die bijna negentig procent van de speelduur in beslag neemt, we gaan terug in de tijd en merken zo dat Darrieux hier een dubbelrol vertolkt : die van Marianne en Helene, moeder en dochter .

Wie die overspelige vrouw uit de synopsis in godesnaam is weet ik niet, het zou Darrieux moeten zijn maar die speelt hier- in duplo- een nog niet meerderjarig huppeltrutje, laat staan getrouwd. Misschien vond Decoin het wel interessant dat ze in boulevardtoneel ook grietjes doen die hun dochters hadden kunnen zijn.

De clou staat hierboven al aangegeven, waar de titel op slaat ziet u op de poster. Helaas is Vanel hier met niet meer dan een bijrol gezegend als de beeldhouwer Nebel, die het doet met Bruquier- Escande's vrouw Holt maar erachter komt dat deze het met de halve wereld doet..

Ten overvloede waarschijnlijk : het betreft een verfilming van een stuk, der Fall Claassen van ene Obermayer met name dat werd bewerkt door de gekende schrijver Marcel Aymé.

Allemaal voer primair voor de Darrieux fanbase, voor gewone stervelingen als ik amper nog om aan te zien. Ook vanwege 2 veeeel te langgerekte variétésequenties, die balsequentie waarin Darrieux het eponieme gewaad draagt duurde zowat 20 minuten !

De DVD bevat geen anderstalige onderschriften, ik weet niet of er hier liefhebbers zijn voor een fansub torrent.