Rendez-vous à Bray (1971)

Frankrijk / België / West-Duitsland

geregisseerd door André Delvaux
met Anna Karina, Bulle Ogier en Mathieu Carrière

Julien, een jonge pianist die tijdens WOI in Parijs woont, wordt door zijn vroegere vriend Jacques uitgenodigd op een landgoed in de Elzas dichtbij het front. Jacques verschijnt nooit op de afspraak, maar Julien wordt ontvangen door een raadselachtig mooi dienstmeisje dat hem een maaltijd voorzet en met hem het bed deelt... Julien, die vreest dat zijn vriend gesneuveld is, herbeleeft hun relatie, gestimuleerd door erotische verlangens die het verleden (hun beider vriendin Odile) en het heden (de huishoudster) overspannen en waarbij ook allerlei schuldgevoelens bovenkomen.

The Others of Florence Nightingale ?

Komt in een speciale uitgave uit bij Filmfreak, op 31 december 2004. Twee DVD's, een boek en een CD.

AK.

avatar van Martin Van K
Zeer poëtische film! Mooie sfeerschepping van de oorlogsjaren. Ondanks het feit dat je geen beelden van het front te zien krijgt, voel je toch als het ware de oorlog drukken op de schouders van de personages. 3,5*

avatar van beavis
ik kreeg vandaag de nieuwe DVD uitgave binnen (cinematek). prima uitgave, maar ben wel snel van de Nederlandse naar de Engelse subs geswitched omdat die eerste erbarmelijk slecht waren (veel tekst werd niet vertaald, de rest minimaal)

een kleine film, maar mooi subtiel en sfeervol, euro-gothic ook met een adembenemend ingetogen anna karina, anders dan verwacht

Traag en vaag. Over een vriendschap tussen een componist en een pianist aan het einde van de Eerste Wereldoorlog. Die vriendschap zien we voornamelijk in flashbacks, tijdens een bezoek van de pianist aan zijn vriend in diens huis op het platteland. Maar Jacques is aan het front en komt niet opdagen. Julien wordt ontvangen door de mysterieuze huishoudster en wacht tevergeefs op hem.
We moeten het vooral doen met sfeer, kale bomen, de mooie Anna Karina en Mathieu Carrière, een mooie man toen hij jong was. We zien hem rondlopen, wachten en (lekker) eten. Dat is het wel zo'n beetje. In de jaren zeventig vond men dit soort film diepzinnig. Nu vraag je je af, waar gaat dit over.