De Langste Reis (1996)

Nederland

geregisseerd door Pieter Verhoeff
met Johan Leysen, Eric van der Donk en Joke Tjalsma

Televisiefilm over de relatie tussen een ontvoerder en zijn slachtoffer. Gerard Mertens voldoet in niets aan het stereotiepe beeld van de meedogenloze crimineel. Hij heeft geen strafblad, is academicus en komt over als een wat sullige huisman. Achter dat masker van alledaagsheid gaat echter een gekrenkt man schuil. Gerards carrière is gestrand door het verraad van een zakenpartner en hij heeft alle vertrouwen in de wereld verloren. Uit haat jegens diegenen die hem onrecht hebben aangedaan, ontvoert hij op een dag zijn 'tegenstander', de welgestelde en succesvolle captain of industry Willem-Jan Schuyt. De rollen uit het dagelijks leven worden omgedraaid. Hoe verder de dag vordert, hoe duidelijker het voor beide mannen wordt dat slechts één van hen de machtsstrijd zal overleven.

avatar van Ralfke
Ik heb deze een keer op TV gezien; kan me er niet echt veel meer van voor de geest halen, maar ik herinner me wel dat ik het een aardige (en beklemmende) rolprent vond. ***

Beklemmend!? Vond het vooral saai.

Gebaseerd op de ontvoering van Gerrit-Jan Heijn.
Ontvoerder Ferdi E. was woedend over de filmplannen, en wilde inzage in het script. Maar dat ging niet door. Scenarist Kees van Beijnum en Verhoeff zijn verder van de bestaande personages afgegaan, en hebben er een 'Kain en Abel-verhaal' van gemaakt.

Ze zijn er niet altijd in geslaagd om de spanning vol te houden - maar saai is gelul, als ik zo vrij mag zijn.

Je mag zo vrij zijn. Maar alles wat er in die film gebeurt kun je gezien het onderwerp in 5 minuten bedenken. Uiteindelijk heeft de film noppes met de ontvoering van GJH te maken; dat zat namelijk vol drama itt tot dit lor. En dan nog met quasi-filosofische japanse wijsheden aankomen om een personage diepte te geven. Kom op zeg. Van dik hout, heet dat.
Dit verhaal had in een half uur verteld kunnen worden.

Heeft-ie van Beijnum trouwens ooit iets goeds geschreven? Zwarte Meteoor, dit. En zijn boeken zijn ook al niet best.

Zucht.

Zucht (2).

FisherKing
Zucht (3)

Een goed en stylistisch strakke film die nog ergens over gaat ook. Een 4. Eenvoudiger maar toch beter dan The Clearing die over dezelfde gebeurtenissen gaat.

avatar van movie acteurs
Gebaseerd op de meest beruchte moord in Nederland. Ferdi E. die Gerrit Jan Heijn ontvoerde, het bos in nam en doodschoot. De personen mochten wel wat geloofwaardiger over komen. De film is ook nog eens lang uitgerekt en had inderdaad wel wat boeiender / interessanter gemogen. 2.5.

Iemand deze in bezit? Zou hem graag eens zien.