Long Ya Jian (1971)

Hongkong
Actie

geregisseerd door Ma Wu
met Helen Ma, Shirley Huang en Yi Ping Au

300 kostbare parels zijn de aanleiding voor een dodelijke strijd tussen een lokale bende en een mysterieuze doof-stomme vreemdelinge die ondanks haar handicap een meester in kung-fu blijkt te zijn. Na een aantal extreem bloederige confrontaties duikt ook de 'reflex zwaardvechter' op in het stadje; hij heeft nog een appeltje te schillen met de doof-stomme heldin.

Leuk filmpje.

Had er eigenlijk niet zo heel veel van verwacht, vooral gezien de leeftijd en de wat onbekende status van de film. Maar moet zeggen dat deze bij momenten verrassend fris en creatief overkwam. Kan zich uiteraard niet echt meten met het recentere werk, maar vermakelijk was het zeker.

70s girl power, met Helen Ma en Shirley Huang die lijnrecht tegenover elkaar staan en elkaar het leven zuur maken. Het verhaaltje stelt niet zo heel veel voor en volgt de geijkte paden, wel fijn is dat deze zich niet in een klassieke Shaw Bros setting afspeelt, maar gewoon in de buitenlucht. Vind ik uiteindelijk toch altijd fijner.

Maar het is vooral de martial arts zelf die positief opvalt. Net wat creatiever en origineler dan ik van films uit die tijd gewoon ben. Niet zo héél strak uitgevoerd, maar wel goed en effectief geëdit. Het is was meer dan eindeloos tegen elkaar meppen, zeker het laatste gevecht bij het huisje is er eentje die doet denken aan de scenes waar een Jackie Chan goed 10 jaar later lof mee zou gaan oogsten.

't Is een film voor de echte liefhebber natuurlijk, maar 200% typische martial arts, maar de kans dat die liefhebber deze film al gezien heeft is redelijk klein, dus zeker een toffe ontdekking.