The Silver Chalice (1954)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Victor Saville
met Virginia Mayo, Pier Angeli en Paul Newman

Een Grieks handwerksman krijgt de opdracht om een zilveren beker van Christus te maken, met daarop de gezichten van Jezus en zijn discipelen. Hij reist naar Jeruzalem en uiteindelijk Rome om zijn taak te volbrengen. In de tussentijd doet een bedrieger zichzelf voor als de nieuwe Messias, daarbij gebruikmakend van goedkope trucs.

avatar van jordybeukeboom
Debuutfilm voor Paul Newman. Hij vond het zelf een verschrikkeling, zowel zijn eigen acteren als de film, en heeft zelfs een advertentie geplaatst om zich ervoor te verontschuldigen

Matige productie vooral de decors doen afbreuk aan de film.

avatar van Brix
Saaie productie, grotendeels in toneelstijl gespeeld.

De decors zijn ook zodanig vorm gegeven.
Toch wel een paar mooie sets.
Heel weinig buitenopnames.

Ik kan goed begrijpen dat Newman zich schaamde hiervoor, want het was voor hem zeker geen goede binnenkomer.
Heel zwak acteerwerk van zijn kant.

Dan doet Jack Palance het heel wat beter, en voor zijn doen zelfs met iets gematigde over-acting.
Zijn scènes, en die van Mayo, zijn eigenlijk de enige die niet slaapverwekkend zijn.

Andere acteurs dachten waarschijnlijk met een Shakespeare acteertest bezig te zijn, maar slaagden geen van allen als je het mij vraagt.
Degene die iedereen het nakijken geeft is Virginia Mayo, uitdagend en schitterend aanwezig.
Zij acteert hier ook het best van de hele cast.

In haar autobiografie (die hier voor mij ligt) zegt Mayo dat het een enorm moeilijk film was om in te spelen, en dat Newman, die zij overigens erg graag mocht als persoon, de rol niet aankon, ondanks de hulp die hij kreeg.
Hij was nog te onervaren en het genre lag hem ook niet.

Pier Angeli is vrij bescheiden, maar mooi als altijd, aanwezig.

De liefhebbers van spektakel en peplum films , die deze film destijds in de bioscopen zijn gaan bekijken, zullen zich ongetwijfeld bekocht hebben gevoeld.

Sommige scènes zijn zo tergend traag, dat ik de neiging om de film af te zetten werkelijk moest onderdrukken.