De Ramp (2002)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Koert Davidse

In de nacht van 31 januari op 1 februari 1953 maakte een fatale combinatie van een zware storm en springvloed een einde aan het leven van bijna 2000 bewoners van de Zuid-Hollandse en Zeeuwse eilanden. Duizenden huizen bezweken onder de druk van het water en vele mannen, vrouwen en kinderen brachten uren door op het dak van een schuur of drijvend op wat wrakhout in het ijskoude water. Een ramp die bij de overlevenden diepe wonden heeft geslagen, die tot op de dag van vandaag gevoeld worden. In de film De Ramp die Koert Davidse maakte, staan de overlevenden centraal.

Eva
verbazend saai.

MFEO
Weet iemand waar je deze film kan krijgen? Zou deze film wel willen zien.

kappeuter (moderator)
Was deze afgelopen zondag niet op tv?

MFEO
Yep, ik zie het in de gids staan. Op Nederland 3 was die.

Balen

Ik zie op een site (www.ceedeeveedee.com) dat hij nu in de aanbieding is voor 10 euro op DVD ivm dat het 50 jaar geleden is op 31-01 dat deze ramp zich voltrok.

De Ramp dvd

Ben wel geintreseerd in de geschiedenis van Nederland en diverse gebeurtenissen. Vooral als er echte oude beelden in verwerkt zijn.

10 euro voor die dvd is een koopje.

kappeuter schreef:
Was deze afgelopen zondag niet op tv ?

Zie hier op moviemeter staan dat die 80 minuten duurt. terwijl afeglopen zondag in de gids staat dat hij te zien was van 22:40 - 23:40

Vreemd! Zal wel in geknipt zijn op tv.

Nee, niet echt in geknipt, er zijn door de makers 2 versie gemaakt. Een TV versie en een langere biosversie.

MFEO
Mooie documentaire. Er is weinig over gemaakt. Maar dit is een historische documentaire.

avatar van Mug
Mug
Verhalen visualiseren meer dan beelden.

Interessante portretten en grootse en meeslepende verhalen van een groepje oude besjes en mannetjes. Veelal gepaard in plat Zeeuws dialect wordt het kleine menselijke leed verwoord. Ondersteund door zowel archiefmateriaal als persoonlijke foto's en prima camerawerk (van mooie plaatjes tot close-ups van ogen die op het punt staan een nieuwe zondvloed te creeren).

Bewoordingen als 'saai' zijn echt niet van toepassing op deze documentaire. Korte tv-versie gezien, ik had toch sterk het gevoel dat er veel geknipt was. Jammer. 3,5*

avatar van Brandt