Tang Ren Jie Xiao Zi (1977)

Alternatieve titels: Chinatown Kid | 唐人街功夫小子

Hongkong
Actie / Drama
115 minuten / 86 minuten (dvd)

geregisseerd door Cheh Chang
met Sheng Fu, Shirley Yu en Shaw Yin Yin

De wereldvreemde Tan Tung komt aan in Hongkong. Zijn opa zal voor hem gaan zorgen en hem een beetje wegwijs maken in de grote stad. Op zich niet iets wat problemen op zou moeten leveren. Maar Tan Tung traint al jaren kung fu en realiseert zich niet dat, vergeleken met het dorp waar hij vandaan komt, het er hier heel anders aan toe gaat. Na een vriendschappelijke vechtpartij met Chu Ho vraagt deze of hij voor hem een meisje wil redden. Het meisje blijkt een ontsnapte prostituee van Chu Ho te zijn. Tan Tung weigert hieraan mee te werken en brengt het meisje in veiligheid. Dit zint de gangsters niet en deze bedenken een list zodat hij in de gevangenis zal belanden. Hij vlucht en gaat met de broer van de prostituee mee naar San Francisco. Daar komt hij echter ook in de problemen en sluit hij zich aan bij een bende gangsters. Dit past totaal niet bij zijn karakter en zal uiteindelijk extreme gevolgen hebben.

Erg mager.

Cheh Chang die hier een keer wat anders probeert. Het leunt meer aan bij de films van Bruce Lee, die zich niet zozeer in het verleden afspelen, maar wel in de "moderne" (lees 70s) tijd. Jammer genoeg verteert Chang die switch zelf niet al te goed.

Het is op zich wel leuk dat het een keertje wat anders is, ik vind zelf vaak genoeg dat het Shaw Bros werk té veel op elkaar lijkt, de keerzijde van de medaille is uiteraard dat anders niet altijd beter is. Ook in de 80s heeft men geprobeerd om zo'n kanteling te maken (maar meer naar politie thrillers), die viel ook al niet zo goed.

Het probleem met deze film is dat het verhaaltje weinig weet te boeien en de actie die daartegenover staat aan de flauwe kant is. Veel geknok, dat wel, maar de vechtpartijen ogen redelijk lauw en weinig geïnspireerd. Dat het je dan met een wat modernere en realistischere setting en een regisseur die daar niet zo heel vertrouwd mee is.

Aardig als curiosum, maar verder niet zo'n goeie film en zeker ook één van Chang's mindere.