Tramontana (2009)

Nederland

geregisseerd door Ramón Gieling
met Yohana Cobo, Lluís Soler en Pepa Lopez

In het Noord-Spaanse dorp Cadaqués waait de Tramontana ‘de wind langs de bergen’ gedurende de wintermaanden onophoudelijk. Een mysterieuze wind die letterlijk de mensen tot waanzin kan drijven en door veel bewoners als een kwaadaardige vrouw gezien wordt, maar zonder wie het leven geen enkele zin heeft. Ten tijde van de Franco dictatuur is het ook deze Tramontana die raast en zich als een personage in de scandaleuze liefde tussen de oude Pepet Tremolls en de achttienjarige Rosa Campos de Amor mengt. De geheime liefde tussen Tremolls en Campos de Amor komt met een raadselachtige zelfmoord op kerstavond abrupt tot een eind. Kwam Pepet Tremolls tot zijn daad door de gekmakende wind, door de grillige natuur van Rosa Campos de Amor of werd hij vermoord door een jaloerse minnaar? De dorpelingen kunnen slechts gissen naar wat er gebeurd is, maar een feit is dat Rosa Campos de Amor een vrouw is die de liefde serieus neemt.

Regisseur Ramon Gieling en Pieter van Huystee Film & TV zijn in februari in Spanje begonnen met de opnamen van de speelfilm Tramontana.
De opnamen vinden plaats in het dorpje Cadaqués, bekend als voormalige woonplaats van Salvador Dalí en haar teisterende Tramontana–wind.

De personages worden vertolkt door Spaanse acteurs, met in de hoofdrol Yohana Cobo, onderscheiden op het film festival van Cannes 2006 als 'Beste Actrice' in Volver waarin zij de dochter speelt van Penélope Cruz. Haar tegenspeler is Lluís Soler, succesvol acteur in Spanje en onlangs genomineerd voor de Gaudí Awards. De film wordt ondersteund door het Nederlands Fonds voor de Film in het kader van de kunstzinnige film, de Boeddhistische Omroep Stichting, het CoBO en Jan Heeremans Fonds. Dit najaar is de release in Nederland.

Flickr: tramontanapvhfilm's Photostream

Opmerkelijk project. Gieling is vooral bekend als documentairemaker.

avatar van Knisper
Opmerkelijke still ook.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ziet er op zijn minst interessant en eigenzinnig uit. Ik ben benieuwd waar dit heengaat.

Zag ooit een korte film van 'm. Die was vreselijk...

ga hem checken op NFF, ben wel benieuwd naar hem. hij is interessante maker en heb toen zeer genoten van de cruyff docu, hoewel dat een docu is uiteraard.

Uitstekende film. Brutale vertelvorm met zelfde verhaal steeds verteld vanuit verschillende roddelende oude mannen.

Je ziet dus steeds een ander verhaal over dezelfde twee mensen en hun vermeende relatie.

Geweldig verhaal over de liefde en over selectieve waarheid. Over roddels ook.

Mooie beelden. Zeer zinnelijk. Beetje Zuid-Amerikaanse on-Nederlandse film. Reacties na premiiere zeer verdeeld. Meerendeel zeer enthousiast. Weer anderen zeer verward of afwijzend.

Sjieke keuze voor openingsfilm.

Ik was wel tamelijk verward moet ik bekennen.
Misschien dat een tweede keer kijken het een en ander opheldert

avatar van wibro
Deze film vanavond in Lux Nijmegen gezien en ik kan zeggen dat ik mij goed vermaakt heb met het bekijken van dit mooie drama. Dat werd ook wel tijd ook want ik heb de laatste tijd alleen maar teleurstellende Nederlandse films gezien. Zou het soms kunnen zijn omdat de cast in deze film bijna alleen uit Spanjaarden bestond, zou het soms kunnen zijn dat Nederlanders over het algemeen niet kunnen acteren? Ik denk haast wel het laatste, want in deze film werd er door de Spaanse hoofdrolspelers Yohana Cobo en Lluís Soler in ieder geval prima geacteerd. Ook het script vond ik zeer goed. Een oude man die verliefd werd op een zeer jonge vrouw met alle gevolgen vandien. Hadden wij dit niet al eens eerder gezien? Ik verwijs naar "Lolita" van Stanley Kubrick.
Bijzonder in deze film vond ik - behalve dat het verhaal verschillend verteld werd vanuit het perspectief van roddelende oude mannen - vooral de natuurelementen zoals wij die te zien kregen, het horen van die mysterieuze wind, de "Tramontana", de wind die iedereen tot waanzin kan drijven. Deze zorgde voor een nogal onheilspellende sfeer in deze bijzondere film.

avatar van Drs. DAJA
Gezien als openingsfilm van het Nederland Film Festival en deed daarmee het festival geen eer aan. De schitterende Spaanse locatie, parelachtige shots van de kust en het sfeervolle gegeven van een intense langdurige wind weten het verhaal van de oude man en de jonge vrouw niet in leven te houden. Heeft er vooral mee te maken dat dit gegeven haast lachwekkend is neergezet. Natuurlijk, het spel is uitstekend maar de aard van de personages verandert iedere twintig minuten en daar hebben we natuurlijk niks aan. Dit gegeven wordt gelukkig wel verklaard in het verhaal (waarbij burgers herinneringen ophalen aan het stel) maar het resultaat is dat we anderhalf uur lang naar matig geschreven leugens kijken waar we helemaal niks beter van worden. In het laatste half uur wordt nog even de waarheid boven tafel getoverd zodat we uiteindelijk weten dat de film helemaal niets heeft toe te voegen aan al bestaande films over relaties met aanzienlijk leeftijdsverschil. Tramontana was ondanks de geweldige sfeer een fikse tegenvaller.

lordmars
ik hou totaal niet van drama films maar ik moet zeggen dat ik hem toch wel geboeid heb zitten kijken, ik bleef nieuwsgierig naar wat er ging komen dat heb ik meestal niet bij drama films.

avatar van Darbie
Films die gemaakt worden in samenwerking met Kerk- of Geloofsgemeenschappen ( in dit geval de Buddhist Broadcasting Foundation) beloven zelden iets goeds.

Deze productie is daar een goed voorbeeld van.

avatar van eRCee
Nou inderdaad, de Boedistische propaganda druipt er vanaf.

Aardige film wel, die helaas door de structuur wat warrig wordt. De keuze om het verhaal te vertellen vanuit het perspectief van vier mannen in een cafe, waardoor telkens een andere visie getoond wordt, werkt wellicht beter in boekvorm. Toch blijven de twee hoofdpersonages, vooral Rosa Campos de Amor, waar het allemaal omgaat, wel interessant. Ook de dialogen vond ik vrij goed. Minder is toch het stilistische aspect. Zowel de muziek als de visuals zijn matig en Tramontana laat op dit gebied duidelijk veel liggen.

Uiteindelijk best een onderhoudend drama, een hoogvlieger is het echter niet.

avatar van Donkerwoud
Aan de hand van roddels en verhoren wordt een beeld geschetst van de liefdesgeschiedenis tussen een oude kunstenaar en een jonge meid. Het verhaal is hevig gekleurd door de persoonlijke waarnemingen van de persoon die de ervaring met ons deelt. Zo krijgt de achtergrond van de tragedie steeds een andere wending. Was de jonge dame een bitchy gold digger? Of was de kunstenaar juist een manipulatieve schurk die zichzelf verloor in de vleselijke lusten? Daar zit hem meteen de kracht en de zwakte van de film. Deze manier van vertellen maakt dat het thema van de ongrijpbaarheid van ´´de werkelijkheid´´ juist des te sterker in beeld wordt gebracht, maar tegelijkertijd creëert het ook een continue afstand tot de hoofdrolspelers. Tussen de twee wil zo maar niet de erotische spanning ontstaan waar een film als dit nou juist zoveel baat bij heeft. De boel is fijn ingekaderd in stilistische vondsten, met als grootste eye-catchers de geniale shots waarin de befaamde Tramontana - een wind in het dorp waar het zich afspeelt - letterlijk door het leven van de karakters waait. Op zowel het visuele vlak als de muziek is het in ieder geval een erg sfeervolle film.