Glorious 39 (2009)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Oorlog

geregisseerd door Stephen Poliakoff
met Romola Garai, Bill Nighy en Julie Christie

De film speelt zich af tussen Londen en het idyllische Britse platteland tijdens de periode vóór de Tweede Wereldoorlog. In een tijd van onzekerheid en grote spanning draait het verhaal om de aanzienlijke familie Keyes, die er op gebrand is hun zeer traditionele manier van leven te handhaven. De oudste dochter Anne is een ontluikende jonge actrice die verliefd is op Lawrence, ambtenaar bij Buitenlandse Zaken. Maar haar schijnbaar perfecte leven begint zich dramatisch te ontwikkelen als ze op geheime opnamen van de appeasement-beweging stuit. Terwijl ze de bron van deze opnamen tracht te ontdekken, worden duistere geheimen onthuld die leiden tot de dood van een zeer goede vriend. Als de oorlog uitbreekt, ontdekt Anne de waarheid en ze vlucht naar Londen om een bevestiging voor haar verdenkingen te vinden. Ze wordt echter gevangen genomen en pas dan begint ze eindelijk te ontdekken hoe vreselijk ze is verraden.

avatar van Chrizzie133
In het begin begreep ik er niet echt wat er nou precies aan de hand was, maar het mooie einde maakte dit duidelijk. Door de onduidelijkheid viel de spanning soms weg, maar dat maakte het einde wel weer goed. Garai acteert goed en voor de rest heeft de film een goede cast met Bill Nighy en Christopher Lee. Eddie Redmayne acteerde best goed. Het is ook een beetje een thrillerachtige film, omdat ze niet weet wie er allemaal in het complot zitten.

Nancy1980
goede film, begin beetje vaag en langdradig, maar toch intteresant genoeg om te blijven kijken.
Het einde is erg mooi.
Wat ik eigenlijk jammer vindt is dat je aan het einde niet even een stukje ziet van hoe haar leven was nadat ze vluchtte van die familie.

avatar van RickZ
Saai langdurig Britse oorlogsdramathriller 1939 over vrouw die complot meent te hebben ontdekt.

avatar van 606
Aardige film maar de film had ook in 90 minuten verteld kunnen worden.
Door de lange speelduur werd het soms te langdradig.
Verders is het verhaal interessant genoeg.
De acteurs zijn goed.

3 sterren

avatar van qwatje
Hele mooie film, ik snap de kritiek op het tempo wel, maar het stoorde mij in het geheel niet. ook ik had gehoopt op een invulling van het gat in de tijd.

al met al een aanrader 3*

avatar van zembla
RickZ schreef:

Klopt precies.

Sterk acteren, vooral in het eerste deel van deze te zware en trage, historische, psychologische thriller, die, hoewel de spanning voelbaar is, verschillende keren het spoor bijster lijkt te raken. Soms wordt de film zelfs wat dwaas.

avatar van henkula
The Remains of the Day geeft toch een andere invulling dan wat hier is gepresenteerd

avatar van Decec
Een goede drama/historisch film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteurs Eddie Redmayne, Christopher Lee en
Bill Nighy...
Prachtig HD kwaliteit en een stukje mooi landschap...
Prima achtergrond geluid (Dolby Digital)...

Matige film waarin een geadopteerde vrouw achter een complot tegen haar komt op de vooravond van de tweede wereldoorlog. Het verhaal bevat te veel onwaarschijnlijkheden. Ook is het geheel veel te langdradig en weet niet echt te boeien. Wel heeft de film een mooie aankleding en ook het acteerwerk is prima. Hierdoor nog net 2.5 sterren.

Redelijk mysterieus drama welke het vooral moet hebben van het visuele aspect en de cast. Het verhaal weet opzicht best te boeien maar wordt helaas nooit ergens echt spannend en er ontbreekt ook een echte climax op het einde. Die film is met ruim 120 minuten ook wat aan de lange kant. Zoals gezegd waren de beelden regelmatig fraai en hetzelfde geldt ook voor actrice Romola Garai die tevens goed speelde. Dat geldt tevens ook voor de andere cast.

Gezien de sterrenbezetting een teleurstellende thriller over subversieve activiteiten bij het begin van de Tweede Wereldoorlog. Het verhaal is voor het overgrote deel van de film tamelijk zweverig en weinig interessant. Tegen het einde trekt dat nog wat bij, maar het is te laat en te weinig.

Weer een film over een aan WO II-rakend aspect, namelijk de appeasement tussen de Britse premier Chamberlain en Hitler, net vóór WO II.
Met deze toestand aanvankelijk op de achtergrond, later als kern van het gebeuren wordt het verhaal gebracht van een verliefde jonge vrouw wiens leven totaal overhoop wordt gegooid.
Knappe vormgeving, degelijke opbouw en goed acteerwerk van een toch wel goed bekende Britse cast.
Genietbare soundtrack, impressionant zelf in de slotfases.