
Lijmen/Het Been (2000)
België / Nederland
Drama
110 minuten
geregisseerd door Robbe De Hert
met Koen de Bouw, Mike Verdrengh en Willeke van Ammelrooy
Wanneer de naïeve Laarmans in dienst treedt bij het 'Algemeen Wereldtijdschrift voor Financiën, Handel, Nijverheid, Kunsten en Wetenschappen', vermoedt hij niet dat het chique kantoorpand van het Wereldtijdschrift een façade vormt voor een lucratieve handel in lucht. Toch blijft hij, ook als hij de fijne kneepjes van het 'lijmen' geleerd heeft en begrijpt hoezeer hij zijn klanten oplicht, zijn baas trouw. Totdat zich een bijzonder treurig slachtoffer aandient: mevrouw Lauwereyssen, eigenaar van een armetierig bedrijfje in keukenliften.
Ik vind de film goed, maar ik zou het toch nooit de beste Vlaamse film noemen.


Brussel, 1935. De mooie manier waarop het klassieke belgie wordt neergezet is prachtig. Ook de muziek van Joan Berkhemer en Lodewijck de Boer is goed. De film deed mij hierdoor af en toe ezn beetje denken aan het Maffia-Epos "Once Upon A Time In America" (1984). De eerst Vlaamse poging richting het Jaren 30, Ganster gerne is goed geslaagd.
Ook het acteerwerk was zeer goed. Vooral Mike Verdrengh was overtuigend als de Charmante Smeerlap Boorman. Koen de Bouw deed het ook goed als Frans Laarmans, de partner van Boorman. En natuurlijk, niet te vergeten, Willeke van Amelrooy, die Mvr Lauwereyssen speelt en het medogeloze slachtoffer wordt van de misdaden van die twee Charlatans.
Een prachtige film die naar mijn mening een 4.5 verdient.
Ook dit verhaal is niet anders, een beetje bizar, maar toch degelijk.
De rollen, met Mike Verdrengh op kop, zijn zeer goed gebracht.
De film begint aanvankelijk wat traag, maar eens de zaak van Mevrouw Lauwereyssen begint komt er toch meer vaart in en wordt het ook boeiend om volgen.
Persoonlijk vind ik dit niet Robbe De Hert zijn beste film, dat is voor mij nog steeds 'Gaston's War', maar deze is zeker geen slechte film, met dank aan het toch wel zeer goede spel van Mike Verdrengh.
Ik snap niet waarom die man zovele jaren het acteren als bijzaak heeft beschouwd. Gelukkig doet hij tegenwoordig wel meer met zijn talent, en is hij weer regelmatiger als acteur te bewonderen.
Jammer, want het is zonder twijfel één van de beste Vlaamse films ooit gemaakt, naar een hoogtepunt uit de Nederlandse literatuur. Nu maar hopen dat deze nog eens wordt heruitgebracht.
Ik meen mij toch te herinneren dat ik deze film, denk een jaartje terug ofzo, in mn handen heb gehad in de een of andere winkel. De kaft zag er in ieder geval zo uit (sorry, kon geen afbeelding vinden)
Het is vandaag 21 juli en dat is de Belgische nationale feestdag en hoe kun je dat als Belg zijnde beter vieren dan door een Belgische verfilming van een Belgische schrijver op te zetten. Ik had Lijmen/Het Been al geruime tijd liggen (volgens mij ooit eens aangeschaft wegens een speciale verjaardag van Elsschot, de box bevat trouwens ook nog Villa des Roses) maar het was er nog steeds niet van gekomen. Kon er moeilijk mijn hand op leggen, maar ik vermoedde dat Robbe De Hert zich hier in ging verslikken.
Iets wat uiteindelijk niet gebeurt trouwens. Het is een andere stijl dan ik van de regisseur gewoon ben, dit valt toch moeilijk te rijmen met een Zware Jongens of Blueberry Hill) en toch werkt het goed. Hier en daar een leuke knipoog (Jansen en Janssen uit Kuifje bij de veiling, Laurel & Hardy bij Van Ganzen) maar bovenal een erg vlot verhaal over twee oplichters die een stap te ver gaan en een bedrijf op de fles laten gaan. Van de vele Laarmans verhalen (Tsjip, Pensioen, De Leeuwentemmer en Dwaallicht hebben ook nog Laarmans als hoofdfiguur) kiest De Hert dus voor de twee bekendste verhalen en voegt deze mooi samen tot één geheel. Hier en daar voelt de mix misschien wat onvolledig aan, het subplot met Korthals oogt wat slordig, maar de afwisseling van heden en flashback zorgt ervoor dat je geboeid blijft kijken. Zelfs al heb je als aandachtige kijker al wel erg snel door dat de actie van Boormans op de veiling te maken heeft met de editie van Lauwereyssen. Beetje jammer ook van het geforceerde einde in het museum, had niet gehoeven voor mij.
Vooral een klasseflits van Mike Verdrengh die een uitstekende Boorman speelt. Misschien hier en daar wat teveel in de weer met mooipraterij en flamboyant zijn, maar het gaat hem goed af. Dat kan in mindere mate gezegd worden van Koen De Bouw. Die heeft ook wel zijn goede scènes (volgens een interview met De Hert dat als extra is te vinden op de DVD is er een scène waar De Bouw Verdrengh helemaal onder tafel speelt maar die scène heeft de ultieme versie niet gehaald omdat ze niet in het verhaal paste en is ondertussen ook verloren gegaan) maar hij oogt soms geforceerd. Met Willeke van Ammelrooy heb je een uitstekende Mevrouw Lauwereyssen en Emmanuelle ster Sylvia Kristel doet het ook uitstekend als Jeanne, de eigenares van het kleine café.
Voor onze Nederlandse vrienden op de site: laat je trouwens niet vangen aan de vermelding dat de DVD Nederlandse ondertiteling heeft. In essentie klopt dit wel, maar dat is enkel voor de scènes waar er Frans wordt gesproken. Het merendeel van de film is dus niet ondertiteld!
Dikke 3,5*
Is deze film ooit op dvd verschenen?
Ik heb er een in m'n handen met deze kaft ook al jaren liggen en nog niet bekeken.kaft/ omslag Gekocht nadat ik het leende in de bibliotheek en over tijd liet gaan, zonder te bekijken. Maar ik wil 'm ooit wel 's zien.
Inderdaad verschenen op dvd door Paradisio.
Uiteindelijk toch maar eens deze film op durven zetten al schijnt die op punten af te wijken van het boek. Dit is voor mij zeker niet een film die tot de beste behoort maar ik vond hem wel vermakelijk. O.a. door de periode waarin zich deze afspeelde. Voor de rest: ik zie Koen de Bouw graag spelen maar veel liever in misdaadfilms/thrillers.
Mike Verdrengh speelt grandioos de rol van oplichter, en Koen de Bouw vult mooi aan.
Ook een sterke rol van Willeke van Ammelrooy.
De sfeer is goed getroffen.
Zeer genoten.
Bij dat ik de DVD aangeschaft heb (beter laat dan nooit)
Hier en daar een leuke knipoog (Jansen en Janssen uit Kuifje bij de veiling, Laurel & Hardy bij Van Ganzen) ....
Deze vielen mij ook op:
- Boorman die tijdens zijn hechtenis Le Chagrin des Belges zit te lezen.
- De onderzoeksraad die woorden gebruikt als "conscience" en daarmee naar Hendrik Conscience verwijst.
Verder viel mij op dat in sommige shots de can-can girls net niet volledig met hun hoofd in beeld kwamen. Wat bij mij een soort ouderwets variété gevoel gaf. Erg treffend.
Ik heb gister en eergister de film bekeken. En als ik 'm vandaag zou aanzetten, zou ik 'm waarschijnlijk weer helemaal tot het eind bekijken. Zo innemend komen de rollen, en dan vooral die van Laarmans en Boorman, op mij over. Al was het alleen al om de mooie tongval.
Vond vooral de Vlaamse acteurs goed, voorop natuurlijk Verdrengh en de Bouw als Boorman en Laarmans. Wel leuk om Sylvia Kristel te zien, al stelde haar rol niet zo heel veel voor. Van Ammelrooij is een goede actrice, maar ik vond haar niet helemaal op haar plek als Mme Lauwereyssen. Met name in het begin als ze zo naïef is, nadat eenmaal de koppigheid toeslaat is ze geloofwaardiger. Het gaat allemaal wel iets te lang door met die wat overbodige epiloog om dan vrij abrupt te eindigen.