Lijmen/Het Been (2000)

België / Nederland

geregisseerd door Robbe De Hert
met Koen de Bouw, Mike Verdrengh en Willeke van Ammelrooy

Wanneer de naïeve Laarmans in dienst treedt bij het 'Algemeen Wereldtijdschrift voor Financiën, Handel, Nijverheid, Kunsten en Wetenschappen', vermoedt hij niet dat het chique kantoorpand van het Wereldtijdschrift een façade vormt voor een lucratieve handel in lucht. Toch blijft hij, ook als hij de fijne kneepjes van het 'lijmen' geleerd heeft en begrijpt hoezeer hij zijn klanten oplicht, zijn baas trouw. Totdat zich een bijzonder treurig slachtoffer aandient: mevrouw Lauwereyssen, eigenaar van een armetierig bedrijfje in keukenliften.

avatar van Esther_ke
De titel van deze film vind ik zoals 'mikoz' al zei lelijk. Ik heb de film al een paar jaar liggen en pas nu heb ik er naar gekeken, dit komt vooral door de rare titel.

Ik vind de film goed, maar ik zou het toch nooit de beste Vlaamse film noemen.

De acteerprestatie van M. Verdrengh is werkelijk formidabel goed!!!

robertus65
Na pecies een jaar weer gezien, en vind hem eigenlijk alleen maar beter worden. Het meest opvallende vond ik de prachtige rol die Mike Verdrengh hier speelt, die met zijn gladde praatjes en sjieke pakken iedereen inpakt. Koen de Bauw staat er eigenlijk met open mond naar te kijken hoe hij dat toch allemaal maar voor elkaar krijgt. Door hebzucht en winstbejag stijgt het hem en zijn klanten naar het hoofd. Leuk is dan ook om te zien de scéne met Lou Landré, die de verkoop ongedaan wil laten maken, maar als dat niet lukt, in woede uitbarst en prompt verandert in de Sjakie die we natuurlijk kennen van Flodder. De man lijkt geboren voor dit soort rollen, het werkt alleen maar op de lachspieren.

avatar van A.L.I.E.N
Zeer mooie Vlaamse film. Het verhaal over twee oplichters en Gangsters in de jaren 30, is fenomenaal verfilt door Robbe de Hert, naar het boek van Willem Elsschot.

Brussel, 1935. De mooie manier waarop het klassieke belgie wordt neergezet is prachtig. Ook de muziek van Joan Berkhemer en Lodewijck de Boer is goed. De film deed mij hierdoor af en toe ezn beetje denken aan het Maffia-Epos "Once Upon A Time In America" (1984). De eerst Vlaamse poging richting het Jaren 30, Ganster gerne is goed geslaagd.

Ook het acteerwerk was zeer goed. Vooral Mike Verdrengh was overtuigend als de Charmante Smeerlap Boorman. Koen de Bouw deed het ook goed als Frans Laarmans, de partner van Boorman. En natuurlijk, niet te vergeten, Willeke van Amelrooy, die Mvr Lauwereyssen speelt en het medogeloze slachtoffer wordt van de misdaden van die twee Charlatans.

Een prachtige film die naar mijn mening een 4.5 verdient.

avatar van Pieter Montana
Is deze film ooit op dvd verschenen?

Door Paradiso geloof ik, in het verleden. Inmiddels out of print.

avatar van Pieter Montana
Jammer, want het is zonder twijfel één van de beste Vlaamse films ooit gemaakt, naar een hoogtepunt uit de Nederlandse literatuur. Nu maar hopen dat deze nog eens wordt heruitgebracht.

Verhalen waar regisseur Robbe De Hert zich achter zet hebben altijd wel iets speciaals.
Ook dit verhaal is niet anders, een beetje bizar, maar toch degelijk.
De rollen, met Mike Verdrengh op kop, zijn zeer goed gebracht.
De film begint aanvankelijk wat traag, maar eens de zaak van Mevrouw Lauwereyssen begint komt er toch meer vaart in en wordt het ook boeiend om volgen.
Persoonlijk vind ik dit niet Robbe De Hert zijn beste film, dat is voor mij nog steeds 'Gaston's War', maar deze is zeker geen slechte film, met dank aan het toch wel zeer goede spel van Mike Verdrengh.
Ik snap niet waarom die man zovele jaren het acteren als bijzaak heeft beschouwd. Gelukkig doet hij tegenwoordig wel meer met zijn talent, en is hij weer regelmatiger als acteur te bewonderen.

avatar van A.L.I.E.N
Pieter Montana schreef:

Ik meen mij toch te herinneren dat ik deze film, denk een jaartje terug ofzo, in mn handen heb gehad in de een of andere winkel. De kaft zag er in ieder geval zo uit (sorry, kon geen afbeelding vinden)

avatar van Polydorus
Uitstekende adaptatie van Elsschots roman(s). Het verhaal is hier en daar een beetje "bijgeschaafd" maar dat stoort haast nergens. Enkel de verhaallijn van Korthals bruskeert een beetje, vind het jammer dat ze die zo ingrijpend hebben veranderd. Cinematografisch niet speciaal maar wel degelijk, en in dienst van de prachtig neergezette interbellumsfeer. Ook acteerprestaties zijn erg goed. Vooral die van Verdrengh springt er zoals hier al vaak aangehaald echt uit. Het verwondert mij dat deze film niet bekender is, gezien het uitstekende niveau en de bekendheid van het boek.

avatar van Metalfist
Het Algemeen Wereldtijdschrift voor Financiën, Handel, Nijverheid, Kunsten en Wetenschappen

Het is vandaag 21 juli en dat is de Belgische nationale feestdag en hoe kun je dat als Belg zijnde beter vieren dan door een Belgische verfilming van een Belgische schrijver op te zetten. Ik had Lijmen/Het Been al geruime tijd liggen (volgens mij ooit eens aangeschaft wegens een speciale verjaardag van Elsschot, de box bevat trouwens ook nog Villa des Roses) maar het was er nog steeds niet van gekomen. Kon er moeilijk mijn hand op leggen, maar ik vermoedde dat Robbe De Hert zich hier in ging verslikken.

Iets wat uiteindelijk niet gebeurt trouwens. Het is een andere stijl dan ik van de regisseur gewoon ben, dit valt toch moeilijk te rijmen met een Zware Jongens of Blueberry Hill) en toch werkt het goed. Hier en daar een leuke knipoog (Jansen en Janssen uit Kuifje bij de veiling, Laurel & Hardy bij Van Ganzen) maar bovenal een erg vlot verhaal over twee oplichters die een stap te ver gaan en een bedrijf op de fles laten gaan. Van de vele Laarmans verhalen (Tsjip, Pensioen, De Leeuwentemmer en Dwaallicht hebben ook nog Laarmans als hoofdfiguur) kiest De Hert dus voor de twee bekendste verhalen en voegt deze mooi samen tot één geheel. Hier en daar voelt de mix misschien wat onvolledig aan, het subplot met Korthals oogt wat slordig, maar de afwisseling van heden en flashback zorgt ervoor dat je geboeid blijft kijken. Zelfs al heb je als aandachtige kijker al wel erg snel door dat de actie van Boormans op de veiling te maken heeft met de editie van Lauwereyssen. Beetje jammer ook van het geforceerde einde in het museum, had niet gehoeven voor mij.

Vooral een klasseflits van Mike Verdrengh die een uitstekende Boorman speelt. Misschien hier en daar wat teveel in de weer met mooipraterij en flamboyant zijn, maar het gaat hem goed af. Dat kan in mindere mate gezegd worden van Koen De Bouw. Die heeft ook wel zijn goede scènes (volgens een interview met De Hert dat als extra is te vinden op de DVD is er een scène waar De Bouw Verdrengh helemaal onder tafel speelt maar die scène heeft de ultieme versie niet gehaald omdat ze niet in het verhaal paste en is ondertussen ook verloren gegaan) maar hij oogt soms geforceerd. Met Willeke van Ammelrooy heb je een uitstekende Mevrouw Lauwereyssen en Emmanuelle ster Sylvia Kristel doet het ook uitstekend als Jeanne, de eigenares van het kleine café.

Voor onze Nederlandse vrienden op de site: laat je trouwens niet vangen aan de vermelding dat de DVD Nederlandse ondertiteling heeft. In essentie klopt dit wel, maar dat is enkel voor de scènes waar er Frans wordt gesproken. Het merendeel van de film is dus niet ondertiteld!

Dikke 3,5*

Pieter Montana schreef:
Is deze film ooit op dvd verschenen?

Ik heb er een in m'n handen met deze kaft ook al jaren liggen en nog niet bekeken.kaft/ omslag Gekocht nadat ik het leende in de bibliotheek en over tijd liet gaan, zonder te bekijken. Maar ik wil 'm ooit wel 's zien.
Inderdaad verschenen op dvd door Paradisio.

Gewoon een degelijke film, niets mis mee, maar niets spectaculairs.

avatar van Hendrick99
Jammer dat de mini tv-serie uit de jaren '60 nooit uitgebracht is. Glansrol voor de veel te vroeg overleden Bob de Lange. Vermoedelijk zijn de (dure) Ampex-banden gewoon opnieuw gebruikt voor andere programma's. Iets dergelijks is toentertijd ook gebeurd met "Ja Zuster Nee Zuster".