Necrocam (2001)

Nederland

geregisseerd door Dana Nechushtan
met Egbert Jan Weeber, Josefien Hendriks en Ward Weemhoff

Vier pubers vormen een clubje waarin de computer centraal staat. Ze surfen, spelen videogames, gaan naar digiparty's en communiceren per computer. Wanneer één van hen overlijdt zetten de anderen zich in om diens laatste wens in vervulling te laten gaan: als grafmonument een webcam in de doodskist die live via het internet het ontbindingsproces registreert en waarbij de sitebezoeker met een temperatuurregelaar zelfs het proces kan versnellen dan wel vertragen. Maar doordat onwillige ouders, die gruwen van het morbide idee, hen tegenwerken, lijkt het plan uiteindelijk niet door te gaan.

avatar van Yak
Yak
De VARA zends straks (24/09, 21u00) 'Necrocam: de dood online' uit over iemand die na zijn dood een webcam in zijn kist laat installeren. Schijnt nogal verontrustend te zijn (dan vraag ik: zoiets om negen uur 's avonds?), maar ik moet zeggen dat ik toch wel zo gefascineerd ben dat ik het wil zien.

Meer info hier en hier, maar vooral hier en een klein beetje hier en er is schijnbaar ook nog een trailer.

avatar van Yak
Yak
Ik had nogal wat lugubers verwacht (er niet bepaald op gehoopt, maar wel verwacht), het bleek echter een erg goed en zeer aangrijpend filmpje te zijn geworden. Niet het bizarre idee van een webcam in iemand doodskist voerde de boventoon, maar de manier waarop jongeren met het onderwerp 'dood' omgaan. Goed uitgewerkt, overtuigend geacteerd, mij raakte het absoluut. Bovendien waren scènes met computers nu eindelijk eens geloofwaardig neergezet, en werd er niet met cool jargon gesmeten. Prima film, 4*.

Lelijk gedraaid, matig geschreven. Sommige acteurs niet onaardig, maar als geheel ondermaats.

Zo verontrustend was het nu ook weer niet. Wellicht het eindshot een beetje.

avatar van Goodfella
Orgineel, luguber, fascinerend... Jammer van een paar *edit* knake-acteurs. 3,5 sterren

avatar van Macmanus
Ik vond die hoofdrolspeelster wel goed acteren, die ziek is bedoel ik.

kreeg alleen de tweede helft mee, moet de rest nog op video zien. Ik vond het wel grappig, leuk voor op tv, die meid met dat roze haar was wel heel ok. Het einde was ook netjes gedaan. De titel is alleen al 2 sterren waard.

Laat ik het woord nog maar eens een keer gebruiken. Zeer luguber, maar wel heel erg goed. Erg goed en orgineel gemaakt (had misschien iets meer kunnen worden uitgewerkt) en het acteerwerk was ook best om aan te zien. Dus als het verhaal iets meer en verder was uitgewerkt had ik er een hogere wardeering voor gegeven, maar toch krijgt deze lugubere maar erg goeie film van mij 3,5 velverdiende sterren!

Niet best.

NC
Nou, ik vond hem best tegenvallen. Egbert-Jan Weber had een half uur voordat ik de film ging kijken al gewaarschuwd dat hij zich in sommige scenes best verneukt voelde, en dat ik na afloop moest laten weten of ik de scenes gevonden had. Tja, hij zal het wel over de slotscenes gehad hebben?!? Maar ja, camerawerk: okee, acteurs: niet heel slecht, verhaal: beetje slap, luguber: nou nee, onsmakelijk: dat wel, korte film: geen exuus, conclusie: met dezelfde acteurs en dezelfde tijd hadden ze iets beters in elkaar kunnen zetten...

Voor een avondje als je aan het zappen bent en hij is er toevallig voor, vond ik het wel een vermakelijk fimpje!

avatar van Hannibal
Wat een walgelijk idee, ik moet er niet aan denken om een overleden familielid te zien rotten.

Vrij bizar idd.

avatar van Hip-Hop Drunkie
Dit is zo'n film die ik moet zien ! Hoe meer morbide en lugubere elementen hoe beter !

avatar van DwarreI
De titel doet misschien een exploitatiefilm vermoeden maar van precies het tegenovergestelde is er hier sprake.