Ein Augenblick Freiheit (2008)

Alternatieve titels: For a Moment, Freedom | Pour un Instant, la Liberté

Oostenrijk / Frankrijk / Turkije

geregisseerd door Arash T. Riahi
met Navíd Akhavan, Pourya Mahyari en Fares Fares

De ouders van Ali en Mehrdad zijn jaren geleden al van Iran naar Oostenrijk gevlucht. Nu hun kinderen groot genoeg zijn ondernemen ook zij de barre reis naar een hopelijk betere toekomst. Onderweg ontmoeten ze een echtpaar dat ook met hun zoon op de vlucht is, en gezamenlijk weten ze Ankara te bereiken. Ze verblijven in een hotelletje, en wachten hier op een vluchtelingenpapier van de overheid waarmee ze verder kunnen reizen, zonder eerst opgepakt te worden door de Turkse politie of de Iraanse veiligheidsdienst. In het hotel wonen meerdere vluchtelingen van allerhande achtergrond en samen proberen ze de onzekere tijden met hun dromen weg te dringen.

Indringend portret gebaseerd op waargebeurde feiten die een beeld heeft over Iraanse vluchtelingen die door de versmachtende druk van het regime in hun thuisland het geluk elders gaan zoeken. Dat dit niet altijd van een leien dakje loopt word pijnlijk duidelijk in dit verhaal. We volgen verschillende gezinnen en personen die proberen hun visum te bemachtigen met de Turkse politie en de Iraanse geheime dienst op hun hielen. Een ontroerend verhaal die bij de aftiteling mocht rekenen op applaus in de zaal.

Ontroerende film over het wereldprobleem, van mensen die hun geboorteland illegaal ontvluchten om hun kans te wagen in het betere Westen.
In het geval hier betreft het Iraniërs die zulks proberen via Turkije.
Een sterke film, keurig en duidelijk opgebouwd, enkele emotionele en significante scènes en met zeer goede acteurs waarvan mij vooral het jonge meisje (Elika Bozorgi) erg opviel.

ARTE (Ein Augenblick Freiheit, maandag 19 maart, 21:55 uur)

Prachtige ontroerende film over vluchtelingen en hun soms onmenselijke problemen met werkelijk uitstekende acteerprestaties , sommige momenten gaan door merg en been die wisselen zich af met een vleugje humor en een klein beetje hoop... Aanrader

vanavond op tv....verhaal hier gelezen,en het trekt me niet....ff geen multiculti gedoe.

dimi303 schreef:

je recensie is gelijk aan de beschrijving van het verhaal hierboven...........hahahaha

Een fijngevoelige, serieuze, emotionele, wrange, deprimerend werkende (ondanks de aanwezige overlevingshumor) en authentiek overkomende film over de lotgevallen van Iraniërs op de vlucht naar Turkije, die in Ankara aangekomen moesten leven tussen hoop en wanhoop. Opvallend vond ik dat de Turken werden afgeschilderd als een stel schofterige klootzakken (zal in het echt wel zo (geweest) zijn. De geloofwaardige personages werden gespeeld door een uitstekende cast.

Een vluchtelingendrama zoals er al zoveel zijn en zoals ik er ook al velen heb gezien. Ook deze film geeft ongetwijfeld weer een goed beeld wat vluchtelingen in ons land hebben moeten doorstaan om hier te kunnen komen. Maar als film helaas niets nieuws onder de zon.